در نخستین گزارش نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مطرح شد؛

استقبال از نتایج نشست اخیر سوچی/ اجرای قطعنامه 2254 تنها راه حل بحران سوریه

استقبال از نتایج نشست اخیر سوچی/ اجرای قطعنامه 2254 تنها راه حل بحران سوریه
پنج‌شنبه 9 اسفند 1397 - 21:30

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نخستین گزارش خود را با تاکید بر اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت به عنوان تنها راه حل سیاسی، به این شورا ارائه کرد.

العالم - سوریه

جیر پدرسون روز پنج شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع سوریه برگزار شد، گفت: برخی مشکلات باید به طور فوری مورد توجه یا تجدید نظر قرار گیرند که در غیر این صورت، خسارات انسانی زیادی به بار خواهد آورد و مانع پیشرفت در جبهه سیاسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دیپلماسی به طور فعال در حال کار است، نسبت به اوضاع شمال شرق سوریه ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: معتقدم که باید وحدت و تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و در عین حال نگرانی های امنیتی همسایگان سوریه هم در نظر گرفته شود.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه همچنین خواستار توجه به همه بخش های جمعیتی این کشور شد و اضافه کرد: با حفاظت از غیرنظامیان و مقابله با گروههای تروریستی و ستیزهجویان خارجی مطابق با قطعنامه های شورای امنیت، میتوان در ادلب و سایر مناطق هم پیشرفتهای خوبی به دست آورد.

پدرسون یافتن علل، ریشه ها و شرایطی که باعث وقوع این بحران شده است را ضروری دانست و اظهار کرد: من از عزم جدید در نشست اخیر سوچی برای اجرای کامل تفاهم ادلب استقبال می کنم و درخواست می کنم تا در نشست بعدی آستانه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در همین حال، جامعه بینالملل باید اطمینان یابد که هنجارهای بینالمللی علیه استفاده از سلاح های شیمیایی مورد احترام و اجرا قرار میگیرند. ضمن اینکه، خطر رو به افزایش بین اسرائیل و ایران در سوریه نباید نادیده گرفته شود.

نماینده دائم سازمان ملل متحد در امور سوریه ادامه داد: فراتر از مدیریت بحران، من به بازیکنان کلیدی بین المللی یادآور می شوم که برای حل و فصل سوری-سوری برای این بحران، از روند سیاسی تحت حمایت سازمان ملل متحد و مطابق قطعنامه 2254 پشتیبانی کنند.

پدرسون اضافه کرد: آنها بر ضرورت مقابله با گروههای تروریستی مشخص شده در شورای امنیت و نیاز به صلح و ثبات توافق دارند. آنها از توافق سیاسی حمایت می کنند که خواستار مشروعیت مردم سوریه است و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه را حفظ می کند.

وی با بیان اینکه آنها از دیپلماسی واقعی که به آنها توجه دارد، قدردانی می کنند، اظهار کرد: در حال حاضر ممکن است شکل های مختلفی به کار گرفته شود و سازمان ملل متحد با همه کسانی که به دنبال کمک هستند، به طور قاطع همکاری می کند اما معتقدم امکانات واقعی برای تقویت حمایت بین المللی وجود دارد که باید در این زمینه خلاق باشیم.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در این مسیر تاکید کرد: گفت وگوی پایدار با دولت سوریه و مخالفان در ایجاد اعتماد و اطمینان با فضایی امن، آرام و بی طرف باید شروع و تقویت شود.

پدرسون همچنین خواستار اقدامات جدی تر در مورد بازداشت شدگان، ربوده شدگان و افراد گمشده از طریق برقراری ارتباط با بازیگران آستانه، طرف های سوریه و سایر طرف ها شد و افزود: باید طیف وسیعی از مردم سوریه در ادامه روند سیاسی وارد شوند و کمیته معتبر، متعادل و جامع قانون اساسی در اسرع وقت شکل گیرد.

وی از طرف های سوری هم خواست با کمک جامعه بین المللی، گفت وگوهای خود را در راستای هدف مشترک یعنی توافق سیاسی معتبر و پایدار تقویت کنند که در این صورت می توانند از مشروعیت بین المللی برخوردار شوند.

به دنبال استعفای استفان دی میستورا، دبیرکل سازمان ملل متحد جیر پدرسون دیپلمات بازنشسته نروژی را به عنوان نماینده خود در امور سوریه برگزید.

پربیننده ترین خبرها