ایران و جمهوری آذربایجان طرح نیروگاهی رودخانه ارس را بررسی کردند

ایران و جمهوری آذربایجان طرح نیروگاهی رودخانه ارس را بررسی کردند
جمعه 10 اسفند 1397 - 11:45

نشست طرف اذربایجانی کمیسیون مشترک فنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای بررسی روند اجرای طرح ساخت و بهره برداری از سدها و نیروگاه های "خداآفرین" و "قیز قلعه سی" بر روی رودخانه ارس در وزارت انرژی این کشور برگزار شد.

العالم ـ آسیا

به گزارش روز جمعه وزارت انرژی جمهوری آذربایجان، در این اجلاس، وضعیت جاری اجرای طرح ساخت سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی، اقدامات آتی، تعهدات نهادهای مربوطه برای اجرای این طرح بررسی شد.
النور سلطان اف معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان و رییس آذری کمیسیون مشترک فنی طی سخنانی در این اجلاس گفت: اجرای این طرح از اهمیت راهبردی برخوردار است و بنا بر این سرعت بخشی به روند ساخت و ساز و مبادله اطلاعات در این زمینه بسیار مهم است.
همچنین گروه کاری ویژه مسئول بر روند ساخت و ساز سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی گزارشی در باره کارهای اجرا شده ارائه و اعلام کرد که تا به حال 95 درصد از کارهای ساخت سد خداآفرین اجرا شده و نیز برنامه ریزی شده ساخت نیروگاه برق آبی 'قیز قلعه سی' در سال آینده میلادی به پایان برسد.
به گزارش ایرنا، توافقنامه ساخت و بهره برداری از سدها و نیروگاه های خداآفرین و قیز قلعه سی میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران 24 بهمن سال 1394 در تهران امضا شد و از سوی مجلس دو کشور هم مورد تصویب قرار گرفته است.
برای اجرای این طرح انرژی، کمیسیون مشترک فنی متشکل از مسئولان و کارشناسان انرژی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است .
در سفر اردیبهشت سال جاری 'پرویز شاهبازاف' وزیر انرژی جمهوری آذربایجان به ایران، نخستین نشست کمیسیون مشترک فنی برای اجرای موافقتنامه بین دولتی جمهوری آذربایجان و ایران درباره ادامه ساخت، بهره‌برداری و استفاده از منابع آب و انرژی سدها و نیروگاه‌های برق آبی خدا آفرین و قیزقلعه سی بر روی رودخانه ارس در تهر ان برگزار و بر اهمیت اجرای این طرح ها برای اقتصاد دو کشور از جمله بخش کشاورزی تاکید شد.

پربیننده ترین خبرها