یک خبر چند خط تحلیل؛

سرنوشت مشکوک توافق سوئد درخصوص الحدیده

سرنوشت مشکوک توافق سوئد درخصوص الحدیده
يکشنبه 12 اسفند 1397 - 20:53

العالم _ یمن

خبر:

  • باگذشت 80 روز از موافقتنامه انصارالله با رژیم هادی همچنان سرنوشت این توافقنامه در هاله ای از ابهام است.


تحلیل:

  • در حالی که به نظر اغلب تحلیلگران برنده مذاکرات استکهلم انصارالله بود انتظار به نتیجه نرسیدن این توافق در خلال زمان تعریف شده دور از ذهن نبود. به سرانجام نرسیدن توافق استکهلم اینک این گمانه را تقویت کرده است که رژیم هادی و عربستان و امارات در خلال 80 روز گذشته با توسل به نقض آتش بس های مکرر از یک سو در پی خرید زمان برای بازسازی خود بوده اند و از دیگر سو در خلال این مدت کوشش داشته اند در برابر افکار عمومی چهره جنگ طلب خود را ترمیم کنند.

  • در شرایطی که بناست پس از برگزاری انتخابات در اسرائیل از پروژه معروف به "معامله ترامپ" رونمایی شود و در حالی که پیش از این امریکا نیاز داشت تا از میزان و تعداد جبهه های درگیری خود بکاهد دور از ذهن نیست که کارشکنی امارات و عربستان تا زمان رونمایی از این طرح ادامه پیدا کند و پس از آن مجددا مساله حمله به الحدیده از سرگرفته شود.
  • سفر غیر منتظره وزیرخارجه انگلیس به عدن و پیش از آن به عمان و عربستان در کنار ملاقاتش با محمد عبدالسلام در واقع با هدف دستیابی به گونه ای ارزیابی از وضع میدانی و سیاسی یمن بوده است و نتایج این ارزیابی را می توان در رویکرد امارات و عربستان در خصوص مساله الحدیده در روزهای آینده به انتظار نشست.
  • عربستان و امارات قبل از مذاکرات سوئد و در حالی که حداقل در دو مرتبه به شکلی جدی در اشغال و تصرف الحدیده ناکام ماندند از طرح آتش بس استقبال کردند بلکه به این شیوه به شکلی آبرومند از باتلاق یمن خارج شوند. این تجربه اگرچه دورنمای اوضاع را در یمن به نفع انصارالله روشن نشان می دهد اما حمایت های اخیر و جدید آمریکا در قالب تجهیز هسته ای بن سلمان و پشتیبانی تمام قد انگلیس در عرصه دیپلماتیک از سعودی و البته امارات این افق روشن را تا حدی تیره می سازد.

    علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها