انتقال یکی از فرماندهان داعش از عراق به یمن؛ امارات به دنبال چیست؟

انتقال یکی از فرماندهان داعش از عراق به یمن؛ امارات به دنبال چیست؟
دوشنبه 13 اسفند 1397 - 16:15

یکی از اعضای «کنگره گفت‌وگوی ملی یمن» فاش کرد، امارات یکی از فرماندهان داعش را از عراق به جنوب یمن منتقل کرده و دنبال سازماندهی داعش در این کشور است.

العالم - یمن

«علی البجیری» از رهبران جنوب یمن و عضو کنگره گفت‌وگوی ملی این کشور در گفت‌وگویی با روزنامه قطری «الشرق» طرح امارات برای تقویت داعش در جنوب یمن را افشا و آن را تشریح کرد.

ریاض به دنبال اشغال استان‌های المهره و حضرموت

وی گفت: در حقیقت، [ما در جنوب یمن] ابتدای مداخله ائتلاف در یمن، از آن استقبال کردیم زیرا در آن زمان مقابله با حوثی‌ها و تحقق پیروزی‌ها جز با ائتلاف و حمایت متحدان در کشورهای مجاور بویژه سعودی ممکن نبود اما پس از گذشت چهار سال، اکنون این ائتلاف برای یمنی‌ها «سنگین» شده بویژه آنکه طمع‌ورزی‌های استعماری آنها آشکار و مشخص شده هدف، تجزیه یمن و تقسیم کردن آن میان اعضاست.

این شخصیت یمنی افزود: گویا یمن کیکی است که می‌خواهند آن را با چاقو ببرند یا اینکه غنیمت جنگی است که می‌خواهند آن را در اختیار بگیرند. مثلا عربستان سعودی دنبال استان‌های «المهره و حضرموت» است و تحت پوشش کمک به اهالی این دو استان، شبه‌نظامیان خود را در این دو استان مستقر کرده است. اینها در حالی صورت می‌گیرد که قبایل و شیوخ المهره بشدت با حضور نیروهای سعودی مخالف هستند و آن را اشغالگری می‌دانند.

زندان‌های سری امارات و انتقال یک داعشی

البجیری تصریح کرد، امارات با شعار «مبارزه با تروریسم» زندان‌های مخفیانه در یمن ایجاد کرده و برای خلاص شدن از معارضان خود، تهمت‌های ساختگی به آنها می‌زند سپس این افراد را زندانی می‌کند یا می‌کُشد، یا اینکه مجبورشان می‌کند وارد صفوف نظامیان تحت کنترل این کشور شوند. امارات تا کنون 32 روحانی [یمنی] را کشته و صدها عالِم دیگر را آواره کرده است.

وی در ادامه گفت: امارات اخیرا یکی از فرماندهان داعش به نام «ابوبکر الذخری» (با تابعیتی سودانی) را که اسم سازمانی وی «خیبر السومالی» است، از عراق به عدن در یمن منتقل کرده تا (گروهک) داعش را در یمن تأسیس و تقویت کند. این علاوه بر (گروهک) القاعده است که (امارات) از آن حمایت می‌کند و سلاح آمریکایی به آن می‌دهد تا توجیهی برای باقی ماندن در کشور ما و تسلط بر ثروت‌های آن داشته باشد. این تأکید می‌کند که امارات اکنون در حال سازماندهی داعش و داعشی‌ها در [جنوب] یمن و نیز حمایت از القاعده در این کشور است تا به بهانه مبارزه با آنها (القاعده و داعش) و مبارزه با تروریسم، خود را به غرب و آمریکا نزدیک کند.

البجیری تأکید کرد، پس از چهار سال، توطئه‌های امارات در یمن برای همه آشکار شده و همه فهمیده‌اند این کشور برای تخریب کشور، اختلاف‌افکنی میان ملت متحد، ایجاد رقابت میان شمال و جنوب، ایجاد کمربندهای قبیله‌ای و نیز ایجاد شبه‌نظامیان وفادار به خودش به یمن آمده است.

دیگر فرد عاقلی در بین سران سعودی وجود ندارد

البجیری در پاسخ به این سوال که «ائتلاف چه سودی از تضعیف یمن می‌برد و آیا در عربستان سعودی فرد عاقلی پیدا نمی‌شود که این جنگ را متوقف کند؟»؛ گفت، ائتلاف معتقد است که تضعیف یمن در راستای منافعش است اما حقیقت آن است که این موضوع به عربستان سعودی و امارات خسارت می‌زند. از آنجایی که یمن عمق راهبردی عربستان است تضعیف آن به نفع ریاض نیست.

البجیری ادامه داد: در کمال تأسف، عاقلان، باتجربه‌ها و بزرگانی که سیاست عربستان سعودی را می‌چرخاندند یا فوت کرده‌‌اند یا اینکه با نقشه و تحریک محمد بن زاید (ولی‌عهد ابوطبی) از صحنه سیاسی کنار زده شده‌‌اند تا امکان تسلط او بر تصمیم‌گیری سعودی‌ها فراهم شود؛ قرائن و شواهد بسیار در زمینه یمن، صحبت مرا تأیید می‌کند.

وی در پایان ضمن اعلام اینکه با گذشت حدود سه ماه از امضای توافق «الحدیده» در استکهلم سوئد، تغییری در اوضاع یمن به وجود نیامده، افزود، راه‌حل حقیقی برای بحران یمن با نشستن بر سر یک میز و توجه به منافع عالی کشور بدون توجه به طرف‌های خارجی امکان‌پذیر است.

فارس

پربیننده ترین خبرها