بیانیه توسعه دالان حمل و نقل دریای خزر – دریای سیاه امضا شد

بیانیه توسعه دالان حمل و نقل دریای خزر – دریای سیاه امضا شد
دوشنبه 13 اسفند 1397 - 21:14

وزرای امورخارجه ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان و رومانی روز دوشنبه در پایان اجلاس چهارجانبه شهر بخارست بیانیه توسعه دالان حمل و نقل دریای خزر - دریای سیاه را به امضا رساندند.

العالم ـ آسیا

به گزارش پایگاه خبری "رپورت" جمهوری آذربایجان، المار محمد یاراف، رشید مرداف، داوید زالکالیانی و تئودور ملشکانو به ترتیب وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، گرجستان و رومانی در این اجلاس بر اهمیت راه اندازی و توسعه این دالان برای حمل و نقل محموله ها از آسیای مرکزی به اروپا و بالعکس تاکیدکردند.
دالان حمل و نقل دریای خزر – دریای سیاه شامل حمل و نقل ترکیبی محموله ها از آسیای مرکزی از طریق خاک ترکمنستان، دریای خزر، خاک جمهوری آذربایجان، گرجستان و نیز دریای سیاه به خاک رومانی و از آنجا به سایر کشورهای اروپا است.
همچنین اعلام شد، این مسیر حمل و نقل کوتاه ترین مسیر برای انتقال محموله ها از آسیای مرکزی به اروپا و بالعکس بوده و از نظر اقتصادی نیز کارآمد خواهد بود.
تئودور ملشکانو وزیرامور خارجه رومانی طی سخنانی در مراسم امضای بیانیه چهارجانبه گفت: دالان حمل و نقل دریای خزر - دریای سیاه در برنامه راهبردی همکاری اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی که در تابستان سال جاری تصویب می شود، از جایگاه خاصی برخوردار خواهد بود.
برای توسعه این دالان حمل و نقل قرار شد گروه کاری متشکل از کارشناسان چهار کشور حاضر در این طرح تاسیس شود تا مسایل فنی و هماهنگی تعرفه حمل و نقل و ایجاد تسهیلات گمرکی در این مسیر را بررسی کند .
المار محمدیاراف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی اظهار داشت: دولت باکو همواره از تعاملات منطقه ای حمایت کرده و تلاش های مضاعف در راستای افزایش ظرفیت های ترانزیتی منطقه از طریق ترویج دالان های حمل و نقل شمال – جنوب ، جنوب – غرب و شرق - غرب ، از خود نشان داده است.
به گزارش ایرنا، ایده راه اندازی و توسعه دالان حمل و نقل دریای خزر – دریای سیاه برای نخستین بار در مذاکرات دوجانبه ترکمنستان و رومانی مطرح شده است.
در ماه اکتبر سال 2018 میلادی نشست چهارجانبه کارشناسی جمهوری آذربایجان، گرجستان، رومانی و ترکمنستان برای توسعه این دالان در عشق آباد برگزار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها