16 سال با شبکه العالم؛ در پشت صحنه خبر چه می گذرد؟ + فیلم

چهارشنبه 15 اسفند 1397 - 20:08

شبكه‌ي بين‌المللي العالم در فوریه 2003 میلادی (اسفند ماه 1381 هجری شمسی) همزمان با تجاوز نیروهای آمریکایی و انگلیسی به کشورعراق فعالیت خود را به زبان عربی با شعار "العالم بین یدیک" آغاز کرده است.

شبکه خبری العالم در سال 2003 در بحبوحه حمله آمریکا به عراق آغاز به کار کرده است، امروز -- چهارشنبه 15 اسفند 97 -- مصادف با شانزدهمین سالگرد تاسیس این شبکه، العالم ویژه برنامه ای را پیرامون آغاز به کار و روند تهیه اخبار برای تلویزیون و سایت پخش کرد و در جریان آن ضمن گشت و گذار در شبکه با برخی از مجری و پرسنل شبکه گفتگو کرده است.

در ابتدا محمد باقر علی -- خبرنگار العالم -- با یکی از سردبیران ارشد خبر به نام عباس اسدی گفتگو کرد، اسدی از ابتدای تاسیس العالم در آن فعالیت داشته و درباره تجربه خود و برخی جزییات کار سخن گفت.

اسدی در این گفتگو پبرامون سختی و استرس‌های کار خبر صحبت کرد، اسدی می گوید یک پرسنل خبر در العالم مجبور است در طول روز صحنه ها و تصاویری دلخراشی را ببیند که بسیاری از آنها قابل نمایش نیست، تصاویری که هر فریم آن همچون دشنه ای بر روح او خدشه وارد می کند.

اسدی خاطرنشان کرد خبرنگار، دبیر و سردبیرهای العالم خود را جای خانواده های ستم دیده منطقه می گذارند و برای رسیدن به واقعیت راه های دشواری را طی می کنند.

https://media.alalamtv.net/uploads/org/2019/03/06/155188666091034200.mp4

سپس خبرنگار العالم نزد یکی از گویندگان ورزشی به نام حیدر زیبرم رفت که از ابتدا در این شبکه بوده و وی نیز درباره تجربه خود به عنوان گوینده و روابطش با همکاران سخن گفت.

https://media.alalamtv.net/uploads/org/2019/03/06/155188658224516200.mp4

پس از آن محمد باقر به استودیوی خبر رفت و با طاهر حیدر -- گوینده العالم -- گفت و گو کرد؛ طاهر نزدیک به 3 سال در شبکه العالم فعالیت می کند، طاهر که خود سوری است از تجربه پوشش اخبار به خصوص اخبار جنگ سوریه در العالم می گوید.

برادر طاهر در خلال جنگ سوریه توسط گروه های تروریستی گروگان گرفته شده است و طاهر و خانواده اش از او خبری ندارند، مجری العالم در بخشی از این گفتگو پیرامون رنج و عذابی که خانواده های سوری پس از جنگی که غرب و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به سوریه تحمیل کردند صحبت کرد.

https://media.alalamtv.net/uploads/org/2019/03/06/155188662086783500.mp4

پس از گردش در اتاق خبر العالم، محمد باقر با یکی از دبیران سایت به نام علا قاسمی دیدار و با وی درباره فعالیتش در سایت و برخی جزییات اخبار سایت گفت و گو کرد.

سایت شبکه العالم در آبان ماه سال 1382 شمسی تاسیس و راه اندازی گردیده است. شبکه العالم از طریق وب سایتهای خود به زبانهای عربی و فارسی و حضور جدی در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، تویتر، یوتیوب ،تلگرام، اینستاگرام،گوگل پلاس؛ شبکه های اجتماعی فارسی زبان (سروش ایتا ) و... با مخاطبان خود ارتباط مناسب و مطلوبی برقرار کرده است.

از نقاط قوت فضای مجازی این شبکه تمرکز سایت بر کشور های غرب آسیا و شمال آفریقاست که اخبار این مناطق به صورت ویژه تر در صفحات اختصاصی هر یک کشور های این حوزه ها قرار می گیرد.

مقالات اختصاصی روز نیز از جمله پر بازدید های شبکه به شمار می رود که روزانه توسط همکاران این شبکه با توجه به موضوعات داغ خبر در قالب "تحلیل روز و یک خبر و چند خط تحلیل " روی سایت شبکه می رود.

https://media.alalamtv.net/uploads/org/2019/03/06/155188666091034200.mp4

پس از آن دوربین العالم با یکی از خبرنگاران دفتر تهران به نام محمد لاجوردی دیدار کرد که درباره تجربه اش و اسرار خبرنگاری و روابطش و درباره دفاتر شبکه العالم در تهران و ایران سخن گفت.

https://media.alalamtv.net/uploads/org/2019/03/06/155188671755231500.mp4

دکتر پیمان جبلی رییس برونمرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز امروز مهمان شبکه العالم بود و درباره تجربه این شبکه و استراتژی آن سخن گفت.

دکتر پیمان جبلی -- معاون برون مرزی سازمان صداوسیما -- در ویژه برنامه شبکه العالم به مناسبت شانزدهمین سالگرد تاسیس این شبکه گفت: شبکه العالم در سال 2003 کارش را آغاز کرد تا حلقه وصلی میان انقلاب اسلامی ایران و جهان عربی و اسلامی باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران به فضل انقلاب اسلامی به پایگاه اسلام تبدیل شده است، شبکه العالم مساله فلسطین را اولویت اول خود قرار داده است، اما در شرایط کنونی انجام این ماموریت دشوارتر از قبل شده است.

دکتر جبلی با اشاره به دشوارتر شدن پوشش اخبار و تحولات فلسطین یادآور شد: لازم است که به دنبال شیوه های اطلاع رسانی جدیدی برای افشای توطئه ها علیه آرمان فلسطین باشیم.

وی افزود: برخی از کشورهای عربی در جبهه تخریب آرمان فلسطین قرار دارند.

معاون برون مرزی سازمان صداوسیما با اشاره به تحریم های ظالمانه غرب علیه ایران در 40 سال گذشته یادآور شد: تجربه شبکه العالم می توانست در سطح بالاتری باشد اما محدودیت‌ها و قید و بندهایی که علیه ایران تحمیل شده و نمونه آن علیه هیچ کشوری وجود ندارد، مانع این مهم شد؛ تجربه ما در شبکه العالم به دلیل تحریم و اعمال محدودیتهای آمریکا؛ با کمبود پول، امکانات و محرومیت همراه بوده است.

وی با اشاره به دست‌آوردهای شبکه العالم در 16 سال گذشته گفت: شبکه العالم اولین گفت و گوی طولانی را با سید حسن نصرالله، سید مقاومت انجام داد.

دکتر جبلی خاطرنشان کرد: برخی از شبکه های عربی از خط آرمانهای عربی-اسلامی دور شدند اما ما افتخار می کنیم که در این خط ثابت قدم ماندیم.

پربیننده ترین خبرها