نشست 151 وزرای خارجه عرب؛ بی‌نتیجه برای سوریه، حمله دوباره به ایران

نشست 151 وزرای خارجه عرب؛ بی‌نتیجه برای سوریه، حمله دوباره به ایران
پنج‌شنبه 16 اسفند 1397 - 14:00

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره به کار خود پایان داد بدون آنکه درباره سوریه تصمیم جدیدی گرفته شود و مثل همیشه ایران هدف اتهامات تکراری قرار گرفت.

العالم - مصر

صد و پنجاه و یکمین نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب روز چهارشنبه (دیروز) در قاهره برگزار شد و طبق گفته منابع دیپلماتیک، همچون نشست‌های پیشین شرکت کنندگان با توافق کامل بر روی موضوعات طرح شده، یک نشست عادی و به دور از جنجال را سپری کردند.

این منابع به روزنامه ایندپندنت عربی گفتند که در طول شش ساعت جلسه وزرای خارجه اتحادیه عرب پشت درب‌های بسته، فضای مثبتی حاکم بود.

بنا بر این گزارش، هرچند مسأله بازگشت سوریه به اتحادیه عرب همراه با نزدیک شدن به موعد نشست سران این اتحادیه در تونس در پایان ماه مارس جاری، می‌توانست مناقشه برانگیز باشد، اما «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب گفت که این نشست به این مسأله ورود پیدا نکرد و صرفا مسأله کمک به مردم سوریه مطرح شد.

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر نیز در سخنان خود در حضور وزرای خارجه اتحادیه عرب گفت: «آیا وقت آن نرسیده که به مذاکرات جدی و صادقانه در جهت حل و فصل سیاسی بحران سوریه روی بیاوریم، به طوریکه هم خواسته‌های مشروع مردم سوریه محقق شود و هم مؤسسات حکومتی سوریه بازسازی شوند و هم اینکه بتوان با تروریسم مقابله کرد و سوریه به جایگاه طبیعی خود در میان برادران عرب خود باز گردد؟»

موضوع ایران نیز همچون نشست‌های پیشین مطرح شد و این بار «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در امور خارجه در این خصوص سخنرانی کرد و مدعی شد: ایادی ایران در چندین کشور [عربی] فعالیت دارند، همان‌طور که در پرونده یمن حضور دارند»

مسأله ایران به طور مفصل در کمیته چهار جانبه عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر بررسی شد و دولت‌های شرکت کننده مدعی شدند که ایران امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای سرخ را تهدید می‌کند.

این کمیته ضد ایرانی همانند نشست‌های قبلی خود، ضمن متهم کردن ایران به مداخله در امور کشورهای عربی مدعی شد که اقدام‌های تهران منجر به «شعله ‌ور شدن [آتش] فرقه‌ای و مذهبی» در کشورهای عربی شده و از این بابت ابراز نگرانی کرد.

امارات متحده عربی ریاست امروز این کمیته ضد ایرانی را بر عهده داشت و «احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب نیز در نشست این کمیته حضور داشت.

اینپندنت عربی در ادامه نوشت که «احمد قطان» وزیر مشاور دولت سعودی در امور کشورهای آفریقایی نیز از سخنرانان صد و پنجاه و یکمین نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب بود و مدعی شد که ریاض همچنان برای ایجاد ثبات و امنیت در یمن تلاش می‌کند. او جنبش انصارالله و حمایت‌های ادعایی ایران را عامل بی ثباتی در این کشور دانست.

مسأله فلسطین نیز در شرایطی که مسجدالاقصی در اوضاع بحرانی به سر می‌برد و صهیونیست‌ها اقدام به بستن درب «باب‌الرحمه» کرده اند، همچون تمامی نشست‌های پیشین این اتحادیه، باز هم مطرح شد و احمد ابوالغیط گفت که «فلسطین در صدر اولویت‌های عربی قرار دارد»

در این خصوص «ماهر أبوطیر» نویسنده اردنی در مقاله‌ای تحت عنوان «بحرانی که نتانیاهو به اردن صادر می‌کند نوشته است که «موضوع قدس و مسجدالاقصی دیگر مورد اهتمام نخبگان عرب نیست».

نشست آتی اتحادیه عرب در سطح سران، قرار است در انتهای ماه مارس جاری در تونس برگزار شود و دبیرکل اتحادیه عرب نیز از توافق برای برگزاری نشست اقتصادی هر چهار سال یک بار این اتحادیه خبر داد.

فارس

پربیننده ترین خبرها