کرانه باختری محل کشت حشیش برای رژیم صهیونیستی

کرانه باختری محل کشت حشیش برای رژیم صهیونیستی
يکشنبه 19 اسفند 1397 - 13:23

خطرات مواد مخدر به عنوان پدیده ای آزار دهنده برای همه جوامع، برکسی پوشیده نیست  اما شرایط فلسطین موجب شده تا تاثیرات منفی این مواد، خطرات امنیتی، سیاسی و اقتصادی نیز به همراه داشته باشد.

العالم- فلسطین

اگر چه جای تعجب ندارد اسرائیل به خاطر شهرت باندهای آن، به نقطه اتکای تولید مواد مخدر در منطقه تبدیل شود اما مساله قابل توجه تبدیل ناگهانی کرانه باختری به مرکز کشت گیاهان مخدر است.

در حالی که دشمن چشمان خود را بر کشت مواد مخدر در کرانه باختری بسته، به شدت با کشت آن در زمین های اشغالی سال 1948 مبارزه می کند و نشست اسلو نیز همواره چتر حمایتی برای کشاروزان و تاجران تشکیل می دهد.

کرانه باختری از سالیان پیش به منطقه تولید مواد مخدر تبدیل شده و بیشتر از گذشته به کشت آن اقدام می کند و تولید این مواد در سال های پیش از 2011 به این انبوهی و شدت نبوده است.

اداره مبارزه با مواد مخدر پلیس فلسطین با ارائه گزارشی در سال 2016 ، اعلام کرد شمار دستگیر شدگان مواد مخدر در مقایسه با سال 2008 سه برابر افزایش یافته است .

گفتنی است پس از افزایش عملیات کشت مخدر از 8 سال پیش به دلائل مختلف که مهم ترین دلائل بسته شدن راههای ارتباطی تولید مواد مخدر و توزیع آن در اسرائیل و ایجاد محدودیت برای آن و هم چنین مجازات های سنگین اسرائیل برای کشت مواد مخدر در اراضی اشغالی سال 1948، کشت گیاهان مخدر در کرانه باختری،به جنایتی منظم تبدیل شد.

به این دلیل و به دلائل دیگر، تاجران مواد مخدر به مناطق کرانه باختری روی آوردند، چرا که هزینه تولید و خطرات امنیتی بسیار کمتری دارد. بازگشایی چندین گذرگاه و ایست های میان کرانه باختری و اراضی 48 نیز آزادی عمل تاجران اسرائیلی را فراهم آورد.

«در فرایند کشت مواد مخدر، شبکه های منظمی متشکل از فلسطینیان ساکن کرانه باختری نیز مشارکت دارند که گاه کشاورزان عادی یا کارگزاران و نمایندگانی هستند تا به راس هرم برسند و در نهایت معمولا عربهایی دارای شناسنامه اسرائیلی و ساکن اراضی 48 هستند ، گاهی نیز شهرک نشینان اسرائیلی ساکن یکی از شهرک های کرانه باختری هستند.

روش استفاده از اراضی نیز به این شکل است که گاهی شهروند فلسطینی زمینی را زیر کشت حشیش می برد یا زمین های خود را ناآگاهانه به شهرک نشینان اجاره می دهند زیرا دلال ها و واسطه های عرب دارای شناسنامه اسرائیلی اقدام می کنند.

برخی منابع خاص نیز اعلام کردند ، گاهی کارفرمایان اسرائیلی، دانه های مواد مخدر را در برابر مبالغ زیادی به کارگران فلسطینی می دهند تا در شهرک های کرانه و روستاها و شهرهایشان کشت کنند.

این منابع افزودند: تاجران بزرگ کرانه باختری مسلح هستند و توزیع کنندگان و تاجران کوچکتر زیر دست آنان کارمی کنند تا پایین هرم که توزیع کنندگان خرده پا را تشکیل می دهند.

بازی موش و گربه

به دلائل مذکور و عدم هماهنگی با رژیم صهیونیستی در اینگونه مسائل ،پلیس فلسطین از جلوگیری از کشت مواد مخدر و تولید آن در داخل کرانه باختری ناتوان است.

آمارها هم چنین از سرعت بالای تولید در مزارع جدید خبر می دهد زیرا مرزها باز بوده و اسرائیل همچنان به نقض قوانین ادامه می دهد .

و مناطق ج که بر اساس نشست اسلو ورود تشکیلات و نهادهای مرتبط بدان ممنوع بوده اما دشمن با امنیت کامل وارد آن می شود پناهگاه بهتری برای باندهای مخدر است که 61 درصد از مساحت کرانه را تشکیل می دهد، بخش اول آن از جنوب بر شهر الخلیل مشرف بوده و 67 هزار فلسطینی مقیم آن است ، بخش دیگر مشرف بر قدس بوده و 75 هزار نفر در آن سکونت دارند.

از سوی دیگر پلیس فلسطین بر راهبرد ثابتی تکیه دارد زیرا مناطق کشت مواد مخدر با یکدیگر اختلاف دارند و در منطقه مشخصی واقع نشده زیرا در مناطق روستایی ،برخی مزارع در مناطق دوردست توقیف شد و در شهرها نیز برخی مزارع در پشت بام ها و ساختمان های مسکونی یا در بناهای متروکه و غارها حتی در چاههای آب مخصوص جمع اوری آب باران به کشت مواد مخدر اختصاص یافته بود.

مدرن ترین روش نیز که پلیس در کرانه باختری شناسایی کرد آزمایشگاه های پیشرفته ای برای تولید مواد مخدر در منطقه نعلین در غرب رام الله بود .

پربیننده ترین خبرها