واکنش نماینده عراقی به سخنان مداخله جویانه مقامات آمریکایی/ واشنگتن چاره ای جز پذیرش روابط تهران و بعداد ندارد

واکنش نماینده عراقی به سخنان مداخله جویانه مقامات آمریکایی/ واشنگتن چاره ای جز پذیرش روابط تهران و بعداد ندارد
يکشنبه 26 اسفند 1397 - 09:36

یکی از نمایندگان پارلمان عراق در واکنش به سخنان مداخله جویانه مقامات آمریکایی گفت که واشنگتن چاره ای جز پذیرش روابط ایران و عراق ندارد.

العالم ـ عراق

حسین الیساری نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح (به رهبری هادی العامری) به سخنان اخیر برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا در مورد سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق واکنش نشان داد.
نماینده پارلمان عراق در اظهارنظری مطبوعاتی گفت: موضع عراق در برابر تحریم های ضد ایرانی از چگونگی استقبال بغداد از رئیس جمهوری ایران و امضای چند توافقنامه کاملاً مشخص است.
وی افزود: آمریکا نیز دیگر به خوبی دریافته است که اعمال فشار برای قطع روابط و همکاری میان تهران بغداد به جایی نمی رسد و بر همین اساس به نظر می رسد به ناچار سطحی از این نوع همکاری ها را پذیرفته است.
هوک بتازگی به عراقی ها توصیه کرده بود امید چندانی به نتایج سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد نداشته باشند.
منابع و ناظران مختلف از اعمال فشار آمریکا به بغداد و نیز دولت اقلیم کردستان عراق بویژه در ماه های گذشته برای همراهی با تحریم ها و نیز قطع همکاری های اقتصادی با ایران بویژه از زمان خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین المللی برجام خبر داده اند.
مقامات عراقی بارها با تاکید بر اهمیت راهبردی روابط با همسایگان بویژه جمهوری اسلامی ایران با بیش از یک هزار و 400 کیلومتر مرز مشترک، اعلام کرده اند که با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و اساسا هیچ تحریمی علیه هیچ ملتی همراهی نخواهند کرد.
ناظران، این گونه واکنش های مقامات آمریکا به سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق را ناشی از عصبانیت از استحکام روابط تهران بغداد و نیز توافقات مهمی که در این سفر انجام شد ارزیابی می کنند.
به گزارش ایرنا، سفر سه روزه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق و شهرهای بغداد، کربلا و نجف از ابعاد مختلف از جمله سطح هیات سیاسی، آشکاری و از پیش اعلام شدن سفر، مدت سفر و دستاوردهای آن نزد بسیاری از مسوولان و ناظران دو کشور، سفری تاریخی تلقی شده است.
روحانی در این دیدار رسمی، دو روز در بغداد پایتخت عراق با مقامات این کشور، شخصیت ها و نخبگان این کشور دیدار و گفتگو کرد و طی مذاکرات فشرده در حوزه های مختلف پنج سند و یادداشت تفاهم همکاری میان دو کشور امضا شد.
ایران و عراق همچنین با صدور یک بیانیه مشترک ضمن ترسیم چارچوب همکاری های آینده از توافق نهایی بر سر دهها موضوع از جمله بر سر عزم راسخ برای اجرای «عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق»، تاکید بر عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب (اروندرود) در اسرع وقت، قدردانی از نقش ایران در مبارزه با داعش، تقدیر از تصمیم عراق برای عدم همراهی با تحریم‌ها علیه ایران، صدور رایگان روادید برای شهروندان ایرانی و عراقی، ایجاد شهرک های صنعتی مشترک و تعیین 20 میلیارد دلار بعنوان افق آتی تبادل تجاری و اقتصادی میان دو کشور خبر دادند.

پربیننده ترین خبرها