تحلیل روز/

اصرار دولت آمریکا بر ادامه حملات به یمن

اصرار دولت آمریکا بر ادامه حملات به یمن
يکشنبه 26 اسفند 1397 - 12:09

موضع گیری آمریکا بر ادامه تجاوز به یمن و محاصره آن موضعی کاملا تاثیر گذار و محوری است.

العالم - یمن

واشنگتن با حمایت و برنامه ریزی برای حملات مشترک عربستان و امارات، این جنگ را مدیریت و کنترل زیرا این موضوع کاملا مشخص است که این جنگ فقط به نفع آمریکا است زیرا با حمایت سیاسی و نظامی از این دو کشور، از آنان سوءاستفاده می کند.

اظهارات اخیر مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا، علیرغم بحرانی بودن وضعیت انسانی یمن و هشدارهای صدها سازمان بین المللی مسئول امور انسانی، بزرگترین دلیل بر اصرار واشنگتن بر ادامه جنگ و محاصره است.

پامپئو از مخالفت دولت دونالد ترامپ با ایجاد محدودیت در ارسال کمک برای ائتلاف عربستان در یمن و ادامه حمایت از عربستان و امارات برای شکست دادن حوثی ها سخن گفت و حمایت آمریکا از عربستان را با سیاست های خصمانه واشنگتن در برابر ایران مرتبط دانست و در عین حال دلائل قاطعی که بیانگر دست داشتن این کشور و هم پیمانانش در بحران های منطقه و فجایع یمن است را نادیده گرفت.

پامپئو پس از تصمیم گیری مجلس سنای آمریکا مبنی بر پایان دادن به حمایت نظامی امریکا از ائتلاف امارات و عربستان اظهارات خود را ایراد کرد زیرا از 100 نفر عضو مجلس، اکثریت آرا با 54 رای در مقابل 46 نفر به نفع این قانون رای دادند تا ارتش امریکا را از مشارکت در این درگیری ها و حمایت از حملات هوایی عربستان بازدارند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند این قانون ضربه ای از سوی دو حزب جمهوری خواه و دموکراتیک به سیاست خارجی ترامپ و ائتلافش با ریاض و ابوظبی در یمن است این در حالی است که اظهارات پامپئو، تقابل دولت ترامپ با کنگره به شمار می رود، برخی مقامات آمریکایی نیز پیش از این اعلام کرده بودند ترامپ برای ناکام گذاردن این قانون از حق وتو استفاده خواهد کرد.

وزارت امور خارجه یمن نیز با انتقاد از تصمیم ترامپ یعنی ادامه حمایت از جنگ یمن گفت: مواضع دولت امریکا و اظهارات پامپئو به عنوان فرمانده فعلی ائتلاف متجاوز و دست اندر کار در جنایت های جنگی و کشتار مردم یمن و مسئول اول حوادث یمن، عجیب نیست.

وزارت خارجه یمن افزود: این اظهارات با تلاش های نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل برای برقراری صلح متناسب نیست و بیانگر اصرار آمریکا بر طولانی کردن زمان جنگ و افزایش بی سابقه مشکلات انسانی مردم یمن است.

حمایت های سیاسی و نظامی آمریکا از عربستان و آمریکا ،محوری و مهم است به گونه ای که شمار زیادی از کارشناسان غربی معتقدند عربستان در صورت قطع همکاری حمایت امریکا حتی برای یک هفته ، جنگ یمن را متوقف خواهد کرد.

"رابرت جردان " سفیر پیشین امریکا در عربستان نیز حمایت آمریکا را برای توان نظامی امریکا حیاتی دانست.

جردان در گفت وگو با پایگاه " میدل ایست آی " اظهار داشت: دولت امریکا اگر فقط لوازم یدکی جنگنده های اف 15 را متوقف کند ،حملات هوایی عربستان و امارات طی دو هفته متوقف خواهد شد و تعطیلی آن دو دولت را پای میز مذاکره و پایان جنگ خواهد برد.

بسیاری از تحلیلگران نیز معتقدند واشنگتن از این جنگ منافع مالی زیادی به جیب می زند از این رو واشنگتن بر ادامه آن و حمایت سیاسی و اقتصادی از عربستان و امارات اصرار دارد به گونه ای که دو کشور قراردادهای تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار منعقد کرده اند کما اینکه دو دولت، صدها میلیون دلار به افراد و شرکت های واشنگتن و بسیاری از پایتخت های تاثیر گذار رشوه و هدیه پرداخت می کنند.

این جنگ همچنین بیش از پیش ابوظبی و ریاض را به انداختن در آغوش ترامپ و اجرای سیاست هایش در منطقه تحت فشار قرار می دهد.

با این توهم که این کشورها را به عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی و حذف مساله فلسطین که برای کشورهای عربی و اسلامی مهم است ، وادار خواهد کرد.

با توجه به اصرار دولت آمریکا بر جنگ و علیرغم فجایع و بحران انسانی و در پنجمین سال روز خود ، ناکامی سنگینی را در دست یافتن بر اهداف خود که در 25 مارس سال 2014 ثبت کرده ،بر جای گذاشت به گونه ای که مردم یمن علیرغم محاصره و جنگ غیر اخلاقی، در پرونده خود پایداری ثبت کرده و نیروهای متجاوز را در دستیابی به اهداف خود ناکام گذارده اند.

4 سال پس از جنگ و در سایه ناکامی متجاوزان، اخیرا اختلافاتی میان مزدوران و ائتلاف سعودی اماراتی به وجود آمده به گونه ای که ریاض و ابوظبی، مزدوران یمنی را به خاطر ناکامی جنگ و عدم تحقق اهدافشان و تضعیف دولت به اصطلاح قانونی مورد انتقادات تندی قرار داده و اعلام کردند امارات و عربستان درصدد تقسیم مناطق تحت اشغال خود در جنوب و شرق هستند زیرا عربستان و امارات به تشکیل شبه نظامیان و ارتش های درگیری اقدام کردند که نه تنها زندگی شهروندان بلکه خطری برای آینده یمن است و بسیاری از این شبه نظامیان تندرو مرتبط با عربستان و امارات درصدد تجزیه یمن و تبدیل آن به کانتون ها هستند.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها