وضعیت نگران کنندۀ بخش بهداشت و درمان در تونس

وضعیت نگران کنندۀ بخش بهداشت و درمان در تونس
دوشنبه 27 اسفند 1397 - 09:37

پس از مرگ 12 نوزاد شیرخوار در تونس مساله وضعیت بهداشت و درمان خصوصاً کاهش سطح خدمات پزشکی بار دیگر جنجال آفرین شده است. مشکلاتی که در بخش بهداشت و درمان تونس وجود دارد، فقط منحصر به منطقۀ خاصی نیست بلکه بیمارستان های مناطق مختلف این کشور گرفتار معضل کاهش سطح خدمات هستند.

العالم - تونس

"هیثم البشروش" رئیس بخش نوزادان و کودکان در بیمارستان "محمد التلاتلی" در شمال شرق تونس می گوید که این بیمارستان با کمبود شدید پرسنل پزشکی متخصص مواجه است و به همین دلیل نمی تواند خدمات خود را به نحو احسن ارائه کند.

البشروش افزود: راهکارهایی که وزارت بهداشت و درمان برای حل معضل کمبود شدید کادر پزشکی و کاهش سطح خدمات درمانی و ارائه می دهد، موقتی است.

وضعیت بخش بهداشت و درمان در تونس به حدی ضعیف و پایین است که بعضی ها این بخش را "بخش مریض" می نامند زیرا بخش مذکور با کمبودهای زیادی مواجه است به نحوی که برخی پزشکان به علت کمبود لوازم و تجهیزات پزشکی نمی توانند عمل جراحی بر روی بیماران انجام دهند و پرستاران هم به علت کمبود دارو نمی توانند به بیماران کمک های اولیه را ارائه بدهند .

"سامی بالحارث" سخنگوی اتحادیه پزشکان تونس می گوید: بخش درمانی در تونس، چه دولتی چه خصوصی، با مشکلات بزرگی مواجه است که یکی از این مشکلات مهاجرت پزشکان به خارج است.

آخرین آمار نشان می دهد، 45% از پزشکانی که در سال 2017 گواهی اشتغال به کار گرفتند، تونس را ترک کرده اند که این آمار در سال 2013 حدود 6% بود!

"سنیه بالشیخ" معاون وزیر بهداشت و درمان تونس چندی پیش در کنفرانسی خبری گفته بود که بخش بهداشت و درمان این کشور با مشکلاتی مواجه است و ما به وجود نقایصی در این بخش اذعان می کنیم ولی بازسازی این بخش به تدریج آغاز خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها