اهداف هیأت قطری از سفر به عراق/ تلاش برای مقابله با حضور عربستان و افزایش نقش آفرینی ایران در عراق

اهداف هیأت قطری از سفر به عراق/ تلاش برای مقابله با حضور عربستان و افزایش نقش آفرینی ایران در عراق
دوشنبه 27 اسفند 1397 - 10:04

در گزارشی مطبوعاتی که امروز دوشنبه منتشر شد، آمده است: وزیر بازرگانی قطر در سفر به عراق 4 هدف را دنبال می کرد که تأثیرگذاری در هر گونه توافق تجاری عراق و عربستان و تلاش برای افزایش  نقش آفرینی ایران در عراق جزء این اهداف است.

العالم - عراق

در این گزارش افزود : علی بن احمد الکواری وزیر بازرگانی قطر در صدر هیأتی از 30 تاجر قطری روز یکشنبه وارد بغداد شد و این در حالیست که 2 روز پیش یک هیأت سعودی به ریاست ماجد القصبی وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری عربستان که اکثر اعضای آن تاجر بودند، وارد بغداد شده بود.

هیأت قطری با مسئولان ارشد عراق دیدار کرد و در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که کمیته اقتصادی مشترک عراق و قطر به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

گزارش مذکور می افزاید: دقیقاً معلوم نیست که عراق و قطر در چه زمینه های اقتصادی با همدیگر همکاری خواهند کرد زیرا دوحه چیزی ندارد که به بغداد بدهد مگر اینکه در تلاش های بین المللی بازسازی ویرانه های جنگ با داعش مشارکت کند.

این گزارش می افزاید: دوحه برای افزایش نقش آفرینی ایران در عراق تلاش می کند خصوصاً اینکه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سفر به عراق بر لزوم افزایش همکاری های اقتصادی تأکید کرد و قطر هم که تنها متحد ایران در منطقه خلیج فارس است، در این راستا حرکت می کند.

منابع دیپلماتیک در بغداد اعلام کردند: وزیر بازرگانی قطر در سفرش به بغداد تلاش کرد که اطلاعاتی درباره توافقات اقتصادی عراق و عربستان به دست بیاورد.

قطر بیش از هر چیز دیگری می کوشد از این مساله مطمئن شود که آیا عراق درپی واردات گاز از عربستان برای راه اندازی نیروگاه های حرارتی برق خود است یا نَه؟. در همین راستا، قطر به شرط انصراف عراق از واردات گاز عربستان، پیشنهاد صادرات گاز خود به عراق را داده است.

پربیننده ترین خبرها