روزنامه لبنانی تشریح کرد؛

جلسه متحدان در دمشق؛ از ارتباط زمینی تا اخراج آمریکایی‌ها

جلسه متحدان در دمشق؛ از ارتباط زمینی تا اخراج آمریکایی‌ها
سه شنبه 28 اسفند 1397 - 12:55

وزیر دفاع سوریه و رؤسای ستاد مشترک نیروهای مسلح ج.ا.ایران و عراق، در جلسه مشترک، مسئله حضور نیروهای آمریکایی، بازگشایی مرزها و ارتباط زمینی بغداد، تهران و دمشق را بررسی کردند.

العالم - سوریه

روز دوشنبه (27 اسفند) در دمشق، جلسه مشترک «علی عبدالله ایوب» وزیر دفاع سوریه با «محمد باقری» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و «عثمان الغانمی» رئیس ستاد مشترک ارتش عراق برگزار شد.

پس از این نشست، کنفرانس خبری برگزار شد که در جریان آن، موضوعات اصلی که در «نشست نظامی» بررسی شده بود، مطرح شد.

پس از این نشست، هیئت‌های ایرانی و عراقی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کردند و اسد نیز در این دیدار گفت که «رابطه بین ایران، عراق و سوریه ارتباط محکمی است که در دوران جنگ و زمانی تقویت شده است که خون نیروهای مسلح سوریه، ایران و عراق در مبارزه با تروریسم با یکدیگر آمیخته شد».

روزنامه «الاخبار» لبنان امروز سه‌شنبه گزارش داد، فضای حاکم بر رایزنی سه‌جانبه از آغاز مرحله متفاوتی از جنگ حکایت داشت که در آن، کنترل مرزهای عراق و سوریه و سیطره بر گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور مأموریت اصلی است.

الاخبار بر این باور است که این دو مسئله، چالشی برای نیروهای آمریکایی است که در پایگاه «التنف» (جنوب شرق سوریه) و در نقطه تلاقی مرزهای اردن-سوریه-عراق و شرق فرات حضور دارند؛ منطقه‌ای که پایگاههای آمریکا و شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت این کشور در این مناطق وجود دارد.

به گزارش این روزنامه، کنترل مرزها، بازگشایی گذرگاه‌ها، وصل کردن عراق، ایران و سوریه به یکدیگر برای اینکه مسیر زمینی بین تهران-بیروت قابل تردد باشد، به گفته صهیونیست‌ها یک «مسئله امنیت ملی» برای این رژیم است و مسئولان آن، بارها مدعی چنین مسئله‌ای شده‌اند.

باقری در نشست خبری روز گذشته تأکید کرد که بازگشایی گذرگاههای مرزی برای تبادلات تجاری و انتقال گردشگران و زائران ایرانی به عراق و سوریه بسیار مهم است.

الغانمی نیز گفت که طی روزهای آتی، گذرگاه‌ مرزی «بوکمال-قائم» بین سوریه و عراق بازگشایی خواهد شد. گذرگاه قائم در مجاورت منطقه درگیری بین کُردهای تحت حمایت آمریکا و داعش قرار دارد که تحت سیطره دولت سوریه است. دو گذرگاه «الیعربیه و التنف» نیز بین عراق و سوریه واقع شده که بسته است. الیعربیه تحت تسلط نیروهای کُرد قرار دارد و در استان «الحسکه» در شمال شرق سوریه واقع شده است. گذرگاه التنف نیز در اشغال نیروهای آمریکایی و تروریستهای تحت امر آن قرار دارد.

بنا بر این گزارش، علاوه بر مسئله مرزهای عراق و سوریه، در نشست روز گذشته، مسئله حضور آمریکا در سوریه و راههای پایان یافتن آن و همچنین پرونده استان ادلب مطرح شد؛ استانی که همچنان در اشغال تروریستها قرار دارد.

علی ایوب گفت که ارتش سوریه قدرت بیرون راندن نیروهای آمریکایی از التنف را دارد و آمریکایی‌ها و سایر نیروهای اشغالگر باید خاک این کشور را ترک کنند. باقری نیز تأکید کرد که در جریان این نشست، بر «حاکمیت سه کشور بر اراضی خود، رد هر گونه حضور نظامی به صورت غیر قانونی و تحت هر بهانه‌ای برای توجیه این حضور در منطقه الجزیره، ادلب یا التنف سوریه تأکید شد و راههایی را بررسی کردیم که باید برای بازگرداندن این اراضی به حاکمیت سوریه انجام بگیرد، ولی تصمیم پایانی بر عهده حکومت و ارتش سوریه است».

الاخبار با اشاره به اینکه روسیه «به صورت غیر عادی» در این نشست حضور نداشت، گزارش داد که «این عدم حضور، ظاهرا خالی از پیام‌های سیاسی نیست؛ زیرا نکاتی که حاضران [در این نشست] بر آن تأکید کردند، مورد توافق روسیه نبود؛ [کشوری که] به توافقات با ترکیه و هماهنگی با اسرائیل متعهد است و خود را بیرون از دایره درگیری با دشمن اسرائیلی می‌داند».

برخی از ناظران نیز بر این باروند که عدم حضور روسیه در این نشست با توافق مسکو صورت گرفته است تا با این عدم حضور، خود و سه کشور دیگر را به درد سر نیاندازد، ولی منابع آگاه به الاخبار گفتند که «غیبت نماینده روس به خاطر عدم هماهنگی برنامه‌های نشست با دیدگاه روسیه در خصوص مسائلی مانند مرزها، گذرگاههای مرزی، حضور آمریکا، حملات اسرائیل به سوریه و مسأله ادلب است».

فارس

پربیننده ترین خبرها