آخرین اخبار از تحولات لبنان؛

از آتش بس میان باسیل و حریری تا اعتقاد میشل عون به اقتصاد مقاومتی

از آتش بس میان باسیل و حریری تا اعتقاد میشل عون به اقتصاد مقاومتی
سه شنبه 28 اسفند 1397 - 15:33

تماس های جریان المستقبل طی چندین ساعت گذشته به آتش بس و تعیین روز پنجشنبه برای جلسه شورای وزیران در کاخ ریاست جمهوری منتهی شد.

العالم - لبنان

با نزدیک شدن زمان سفر مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا به بیروت، این کشور در دو روز گذشته ، به دلیل اختلافات گروههای سیاسی درباره بسیاری از پرونده ها از اختیارات تا مساله برق و پرونده پناهندگان سوری، شاهد بحران بی سابقه ای بوده که در آستانه انفجار دولت نیز پیش رفته است.

پس از تشدید بحران میان سعد الحریری رئیس جمهوری و جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان و اظهارات متقابل دو طرف و تهدید الحریری توسط باسیل، نزدیک بود جلسه دولت لغو شود.

باسیل، الحریری را تهدید کرده بود در صورت بازنگشتن پناهندگان و خارج کردن پرونده فساد از مذاکرات و رفع مشکل کمبود برق ،دولتی نخواهد بود.

وی هم چنین الحریری را به مشارکت در کنفرانس بروکسل به منظور سرمایه گذاری برای باقی ماندن پناهندگان در این کشور متهم کرده بود.

روز گذشته نیز تماس دو طرف بیشتر شد و تلاش برای آشتی، به دعوت برای تشکیل جلسه در پنج شنبه آینده موکول شد.

الحریری با باسیل تماس گرفت و در فضایی مثبت، مسائل روز را بررسی کردند.

در همین چارچوب برخی منابع پی گیر وزراتخانه محیط زیست اعلام کردند اتفاقاتی که میان الحریری و باسیل رخ داد بیشتربه آتش بس شبیه بود.

برخی محافل برجسته سیاسی نیز تاکید کردند مسئولان مرتبط نباید اقدام غیر قابل جبرانی کنند زیرا کشور در شرایط بسیار حساسی است.

دیروز نیز جدول کاری شورای وزیران توزیع شد که متشکل از 54بند بود ، 19 بند مربوط به پذیرفتن هدیه ها ، 17 بند شامل سفرهای خارجی هیات ها بود اما بندهای دیگر که مهم ترین آن اقدام وزارت محیط زیست برای ارائه پیش نویس برای مدیریت کامل بخش حفاری های ماسه و خاک و معدن و سنگ شکن ها ، از جمله معادن و معادن سنگ شکن شرکت های خاکبرداری بود.و دو طرف دربار سرمایه گذاری قانونی یا غیر قانونی از سوی مراجع صالح تصمیم مناسبی گرفتند.

افزون بر پذیرفتن استعفای زیاد هایک از دبیرکلی شورای عالی خصوصی سازی لبنان این جدول افزون بر تعیین اعضای شورای نظامی ارتش، شامل پیش نویس قانون منابع نفتی زمینی و تخصیص بودجه لازم برای اجرای انتخابات پارلمانی محلی طرابلس بود.

برخی منابع این وزارت خانه اعلام کردند اسامی پیشنهادی هنوز همانهایی است که در جدول اخیر شورای وزیران درج شده بود و به دلیل اعتراض میشل عون رئیس جمهوری و نامزد کردن محمد الاسمر به عنوان دبیرکل شورای نظامی و دبیر کل شورای عالی دفاع درخواست حذف آنها مطرح شد.

بر اساس اعلام این منابع، الحریری تعیین سرتیپ میلاد اسحاق را به عنوان بازرس کل ارتش وتو کرد بنابراین دو وتو با هم لغو شدند و همان بند به جدول کاری بازگردانده شد و پیشنهاد شد سرتیپ امین العرم به عنوان رئیس ستاد ارتش و الیاس شامیه به عنوان عضو تمام وقت شورای نظامی تعیین شوند. .

مذاکرات دیروز نیز برای بررسی امکان گنجاندن طرح برق تهیه شده توسط وزارت انرژی با همکاری بانک بین المللی به عنوان پیوست جدول کاری ، برگزار شد.

برخی منابع وزارت انرژی نیز اعلام داشتند این طرح مبتنی بر آغاز طرح های سرمایه گذاری در کارخانه های تولید انرژی در مدت زمان طولانی است اما در کوتاه مدت (دوسال ) بر کاهش هدر رفت و اصلاح شبکه برقی تمرکز خواهد شد.

روزگذشته میشل عون رئیس جمهوری لبنان، شعار مقاومت اقتصادی سر داد و گفت: ما با بحران های زیادی روبرو هستیم، و زمانی که درست آن را شناسایی کنیم درست نیز آن را رفع می کنیم .

وی در نشست کمپین ملی برای احیای اقتصاد لبنان با عنوان "به لبنان بیاندیش" در کاخ ریاست جمهوری گفت من وعده ساختن اقتصاد لبنان و مبارزه با فساد و بررسی وضعیت پناهندگان را مطرح کردم.

وی افزود: همه باید بدانند هیچ کس مصونیت ندارد من اولین متهم با پرونده ای خالی بودم وبرای اثبات بی گناهی ام به کسی اتکا نکردم ، از جریان ملی آزاد که با حضور سوری ها در لبنان مخالف بود خواستم برای اثبات بی گناهی من که بعدا ثابت شد تظاهرات نکنند.

عون تاکید کرد: همه متهمان باید در برابر دادگاه حاضر شوند در غیر این صورت با مشکلات بزرگی روبرو خواهیم شد مردم لبنان باید به مردم مقاومی تبدیل شوند مقاومت برای تقویت اقتصاد .ما باید تولیدات ملی خریداری کنیم.

وی تاکید کرد : فساد بزرگترین ضرر در لبنان است و در مبارزه با فساد هیچ کس مصونیت ندارد ، فقط دادگاهها باید اتهام یا بی گناهی افراد را ثابت کنند.

در این مراسم "محمد شقیر" وزیر ارتباطات نیز به عنوان نماینده هیات اقتصادی گفت: اقتصاد لبنان در خطر است .

وی افزود: کمبود منابع مالی مستلزم این است که وزارتخانه ها به کارگیری ها را متوقف کرده و بودجه را کاهش دهند .

پربیننده ترین خبرها