عفو بین‌الملل از آمار قربانیان غیرنظامی حملات آمریکا در سومالی ابراز نگرانی کرد

عفو بین‌الملل از آمار قربانیان غیرنظامی حملات آمریکا در سومالی ابراز نگرانی کرد
چهارشنبه 29 اسفند 1397 - 14:26

عفو بین‌الملل گزارش کرده با وجود اینکه ارتش آمریکا، تلفات غیرنظامی در حملات هوایی خود در سومالی را تکذیب کرده، اما تعداد قربانیان غیرنظامی کشته شده در این حملات بسیار نگران‌کننده است.

العالم- آمریکا

سازمان عفو بین‌الملل امروز (چهارشنبه) با انتشار گزارشی اعلام کرده، نیروهای آمریکایی «به میزان قابل توجهی» شمار حملات هوایی در سومالی را افزایش داده‌اند که همین مسئله نیز باعث افزایش شمار قربانیان غیرنظامی این حملات موشکی شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «فرانسه»، طبق اعلام عفو بین‌الملل در دو سال گذشته بیش از یکصد حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین آمریکایی در این منطقه انجام شده که بیش از دو برابر حملات هوایی این کشور در لیبی و یمن طی همین مدت زمان است.

پژوهشگرانی که پنج مورد از این حملات را به دقت بررسی کرده‌اند، گزارش کردند که در این حملات دست‌کم ۱۴ غیرنظامی کشته شده‌اند. این در شرایطی است که ارتش آمریکا اصرار دارد که این حملات هیچ تلفات غیرنظامی نداشته است.

عفو بین‌الملل در گزارش خود تأکید کرد: «به نظر می‌رسد که این حملات قوانین انسانی بین‌المللی را نقض کرده است و برخی نیز تا حد جنایات جنگی پیش رفته است».

این پژوهش مبتنی بر ۱۵۰ مصاحبه با شاهدان، خانواده‌های قربانیان این حملات و کارشناسان مسائل امنیتی تهیه شده است.

این گزارش همچنین با استناد به تصاویر ماهواره‌ای، تصاویر آثار به جا مانده از انفجارها در زمین، و بقایای مهمات جمع‌آوری شده از سایت‌های فرود بمب‌ها و موشک‌های آمریکایی ارائه شده است.

بنا بر این گزارش، ارتش آمریکا مدعی است که این حملات هوایی چه با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین چه با استفاده از هواپیماهای نظامی باسرنشین، گروه «الشباب» وابسته به گروه تروریستی القاعده در سومالی را هدف گرفته است.

ارتش آمریکا اعلام کرده که از ماه ژوئن سال 2017 میلادی تا کنون، 110 حمله هوایی در سومالی به انجام رسانده که مجموعا در این حملات 800 نفر کشته شده‌اند اما اصرار دارد که تمام این افراد، اعضای گروه تروریستی «الشباب» بوده‌اند، اما گزارش عفو بین‌الملل تأکید دارد که این ادعا درست نیست.

عفو بین‌الملل با استناد به تحقیقات انجام گرفته در خصوص صرفا 5 مورد از این حملات هوایی آمریکا ابراز نگرانی کرده که تعداد تلفات غیرنظامی این حملات آمار بسیار نگران‌کننده‌ای خواهد بود.

این سازمان همچنین گفته که نتیجه تحقیقات انجام گرفته را به فرماندهی نیروهای آمریکایی در آفریقا ارائه کرده اما ارتش آمریکا باز هم کشته‌های غیرنظامی حملات هوایی خود در سومالی را رد کرده است.

عفو بین‌الملل علاوه بر این تصریح کرده که حملات هوایی آمریکا در سومالی در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی پس از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا جنوب سومالی را «منطقه خصومت‌های فعال» معرفی کرد، افزایش یافته بود.

بنا بر این گزارش، نیروهای آمریکایی پس از این بیانیه ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۳۴ حمله هوایی در این منطقه انجام دادند که بیش از تمام حملات انجام گرفته در پنج سال قبل از آن از سال ۲۰۱۲ میلادی در این منطقه بوده است.

شمار حملات هوایی نیروهای آمریکایی در این منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی، به ۴۷ مورد افزایش یافته و این حملات تنها در دو ماه ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۴ مورد بوده است.

سومالی، کشوری در شاخ آفریقا و پایتخت آن «موگادیشو» است. این کشور از سال ۱۹۹۱ گرفتار جنگ‌های داخلی است و الشباب، وابسته به القاعده، از معروف‌ترین گروه‌های تروریست این کشور در سال ۲۰۱۱ از موگادیشو رانده شد و بسیاری از پایگاه‌های خود را از دست داد اما همچنان بر مناطق روستایی زیادی سیطره دارد.

پربیننده ترین خبرها