اذعان نخست‌وزیر نیوزیلند؛

اقلیتی در نیوزیلند، عقیده مهاجم به دو مسجد را دارند

اقلیتی در نیوزیلند، عقیده مهاجم به دو مسجد را دارند
چهارشنبه 29 اسفند 1397 - 19:26

نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرد، در کشورش «اقلیتی» وجود دارد که همان عقیده و ایدئولوژی مهاجمان به دو مسجد را دارد.

العالم - اروپا

ظهر جمعه ۲۴ اسفند ماه به وقت محلی رسانه‌های نیوزلندی از وقوع حمله مسلحانه به دو مسجد در شهر «کرایست‌چرچ» خبر دادند.

حدود دویست نفر در حال ادای نماز جمعه در این دو مسجد بودند که تروریست‌ها به سمت آنها آتش گشودند و در پی آن، ۵۰ نفر کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

«جاسیندا آردرن» نخست وزیر نیوزیلند امروز چهارشنبه گفت که از لحظات نخست قتل عام در دو مسجد در این کشور، در راستای فراهم کردن یک محیط امن برای مسلمانان در مساجد این کشور فعالیت کرده است.

آردرن به شبکه خبری «الجزیره» گفت که رسانه‌های این کشور، جمعه آینده مستقیما اذان (مساجد) را پخش خواهند کرد و مراسم یادبودی برای قربانیان این فاجعه برگزار خواهد شد.

وی کشتار کرایست‌چرچ را «عمل تروریستی فردی و شوکه‌کننده» دانست که «گروهی از نیوزیلندی‌ها را هدف قرار داد که در یک مکان امن، برای [اقامه] نماز تجمع کرده بودند».

نخست وزیر نیوزیلند ایدئولوژی شخص مهاجم، را محکوم و آن را رد کرد.

آردرن درباره بازگرداندن پیکر افراد کشته شده، با بیان اینکه این مسئله، اولویت مقامات نیوزلندی است، گفت که «از تعالیم دین اسلام در خصوص دفن جنازه اطلاع داریم و با رهبران اقلیت مسلمان همکاری خواهیم کرد تا به خواسته‌های خانواده‌های قربانیان احترام بگذاریم».

وی با بیان اینکه احتمالا در مراسم یادبود قربانیان این دو مسجد، رهبرانی از کشورهای دنیا حضور خواهند داشت، اعتراف کرد، اقلیتی در این کشور وجود دارد که همان ایدئولوژی شخص مهاجم را دارد.

نخست وزیر نیوزیلند، مسئولان این کشور را مسئول حفظ وجهه این کشور دانست و اعلام کرد که ابراز همدردی وی با قربانیان این حادثه تروریستی، برخاسته از ارزش‌های نیوزیلند و در راستای مقابله با افراد افراطی جریان راستگرا یا هر جریانی است که ارزشهای نیوزیلندیِ مخالف خشونت و افراط‌گرایی را نمی‌پذیرند.

آردرن در ادامه اظهار داشت که از همان لحظه نخست حادثه مذکور، صفت تروریسم را به شخص مهاجم اطلاق کرد؛ «زیرا آنچه وی انجام داد، عملیات تروریستی مستقیم عمدی علیه مسلمانان کشور بود و توصیف مناسبی از حادثه بود».

وی در پایان اعلام کرد که دولت نیوزلند، قوانین تملک سلاح را اصلاح خواهد کرد؛ زیرا در این خصوص خلأهایی وجود دارد که از آن برای حمله مذکور استفاده شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها