رابرت مالر گزارش تحقیقات خود را در اختیار دادستان کل آمریکا قرار داد

رابرت مالر گزارش تحقیقات خود را در اختیار دادستان کل آمریکا قرار داد
شنبه 3 فروردين 1398 - 08:00

رابرت مالر -- مسئول تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا -- سرانجام گزارش تحقیقات خود را تسلیم ویلیام بار -- دادستان کل آمریکا -- کرد.

العالم - آمریکا

نامه‌‌ای با امضای ویلیام بار که وزارت دادگستری آمریکا آن را روز جمعه منتشر کرد، تأیید می‌کند که گزارش مالر دریافت شده است.

دادستان کل آمریکا در این نامه که برای شماری از اعضای ارشد مجلس نمایندگان و سنا ارسال شده، عنوان می‌کند که او می‌تواند تا پایان این هفته (ظرف دو روز آینده) خلاصه نکات اصلی گزارش را به کنگره ارائه دهد.

اما وزارت دادگستری، کنگره و کاخ سفید اعلام کرده‌اند این بستگی به ویلیام بار دارد که چه میزان از گزارش را منتشر کند. آقای بار پیش از این گفته بود که او قصد دارد بخش اعظم گزارش را در اختیار عموم بگذارد.

وی در نامه روز جمعه خود نیز تاکید کرد خود را متعهد می‌داند که تا جایی که ممکن است شفاف‌سازی کند. اما قوانین در این زمینه اختیارات گسترده‌ای به دادستان کل آمریکا داده تا به دلخواه خود، درباره انتشار بخش یا تمام گزارش تصمیم‌گیری کند، و این نگرانی در کنگره وجود دارد که کاخ سفید بخواهد محتویات آن را پنهان کند..
اریک سوالول، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «ما گزارش کامل را می‌خواهیم. ما باید پیش از آن که رئیس جمهوری بتواند گزارش را اصلاح کند، آن را ببینیم.»
مجلس نمایندگان اوایل ماه جاری میلادی با ۴۲۰ رأی موافق در برابر صفر رأی مخالف خواسته بود گزارش رابرت مالر در اختیار عموم گذاشته شود.
نانسی پلوسی و چاک شومر -- رهبران دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا -- نیز روز جمعه تاکید کردند انتشار کامل این گزارش «ضروری» است و کاخ سفید نباید تعیین کند که چه چیزی منتشر شود یا نشود.
این دو چهره در یک بیانیه مشترک عنوان کردند: «مردم آمریکا حق این را دارند که از حقیقت مطلع شوند.» چاک شومر نیز پس از آن به خبرنگاران گفت تا مادامی که اعضای کنگره به گزارش کامل دسترسی نداشته باشند، هیچ نتیجه‌گیری از این گزارش نخواهد کرد.
در همین حال رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، اعلام کرد وکلای رئیس جمهور می‌خواهند قبل از آن که گزارش مالر علنی شود، آن را ببینند.
سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، نیز در توییتی نوشت که مقامات کاخ سفید هنوز این گزارش را ندیده‌ و در جریان جزییات آن قرار نگرفته‌اند.
سندرز گفت آقای بار تشخیص خواهد داد اقدامات مناسب بعدی چه خواهد بود.
همچنین میچ مک‌کانل، رئیس جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا، از پایان تحقیقات بازرس مالر استقبال کرد. وی اظهار داشت: «بسیاری از جمهوری‌خواهان مدت‌هاست اعتقاد دارند روسیه تهدیدی مهم علیه منافع آمریکا محسوب می‌شود.»
مک‌کانل افزود امیدوار است گزارش بازرس ویژه به آمریکا کمک کند تا بتواند از دموکراسی خود محافظت به عمل آورد.

پربیننده ترین خبرها