هند مراسم "روز ملی پاکستان"را تحریم کرد

هند مراسم
شنبه 3 فروردين 1398 - 12:12

در میان ادامه تنش ها میان هند و پاکستان، دهلی نو امروز (شنبه) بطور رسمی شرکت در مراسم"روز ملی پاکستان" را به دلیل دعوت اسلام آباد از رهبران جدایی طلب کشمیری تحریم کرد.

العالم - آسیا

به گزارش نشریه"تایمز او ایندیا"، "راویش کومار" سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: دولت هند تصمیم گرفته که هیچ نماینده ای به مراسم روز ملی پاکستان که در سفارت این کشور در دهلی نو برگزار می شود، اعزام نکند.

این درحالیست که رهبران جدایی طلب نیز اعلام کرده اند که در این مراسم شرکت نمی کنند.

با این حال "نارندرا مودی" نخست وزیر هند روز گذشته(جمعه) با ارسال پیامی فرا رسیدن روز ملی پاکستان را به "عمران خان" نخست وزیر این کشور تبریک گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند توضیح داد: تصمیم هند برای تحریم این مراسم به دلیل دعوت از رهبران جدایی طلب کشمیری و همچنین ادامه مقابله با گروه های ممنوعه کشمیری مانند "جماعت اسلامی" در کشمیر است.

هند همچنین از تمام دیپلمات های خود خواسته که در مراسم روز ملی پاکستان که در کشورهای مختلف برگزار می شود حضور نداشته باشند.

روز ملی پاکستان در 23 ماه مارس (سوم فروردین) جشن گرفته می شود.

23 مارس سال 1940 میلادی مسلمانان شبه قاره هند در قطعنامه رسمی، عزم قاطع خود را برای تشکیل کشوری مستقل که بتوانند در آن بر اساس ارزش‌ها، فرهنگ و سنت‌های خود زندگی کنند، اعلام کردند.

مسلمانان شبه قاره به رهبری «محمد علی جناح» قائد اعظم و بنیانگذار نظریه جنبش آزادی مسلمانان در این کشور، به مدت هفت سال با اتحاد و جدیت برای تشکیل کشوری مستقل تلاش کردند و سرانجام در 14 آگوست سال 1947 میلادی تلاش‌های آنان به ثمر نشست و کشوری به نام 'پاکستان' تشکیل شد.

روابط هند و پاکستان در دو ماه گذشته با تنش های زیادی روبرو بوده است.

تنش بین هند و پاکستان پس از حمله انتحاری کشمیر در 14 فوریه که منجر به مرگ دستکم 40 نظامی هندی شد، افزایش یافت.

این حمله زمانی صورت گرفت که ستونی متشکل از 70 خودرو، حدود 2500 نظامی را در بزرگراه سرینگر- جامو جابجا می‌کرد.

یک خودرو که حدود 300 تا 350 کیلوگرم مواد منفجره حمل می‌کرد، خود را به یکی از اتوبوس‌های حامل نظامیان کوبید.

این حمله پر تلفات ترین حمله در کشمیر تحت کنترل هند، در 30 سال گذشته عنوان‌ شده است.

یک گروه جدایی‌طلب مستقر در پاکستان با نام "جیش محمد" مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

پس از این حمله، هند، خاک پاکستان را مورد حمله هوایی قرارداد و یک روز پس ‌از آن نیروی هوایی پاکستان در واکنش به نقض حریم هوایی خود، دو جنگنده هند را سرنگون و یک خلبان هندی را بازداشت کرد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها