انتقاد روزنامه نگار مصری از رقابت سران عرب در تونس برای اجابت خواسته های اشغالگران

انتقاد روزنامه نگار مصری از رقابت سران عرب در تونس برای اجابت خواسته های اشغالگران
شنبه 10 فروردين 1398 - 12:54

نویسنده و روزنامه نگار مصری با انتقاد از عدم واکنش جدی سران عرب به اقدامات آمریکا درباره فلسطین نوشت که نشست آنها در تونس بدون تاثیر گذاری و بیشتر برای توجیه و به رسمیت شناختن اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا علیه «قدس» و «جولان» است.

العالم ـ تونس

«وائل قندیل» نویسنده و روزنامه نگار مصری با انتشار مطلبی در روزنامه «العربی الجدید» خاطرنشان کرد که سران عرب فردا (یکشنبه) سالروز چهل و سومین روز زمین فلسطین را برای برگزاری نشست خود انتخاب کرده اند، در حالی که مسایل فلسطین با اقدامات رژیم صهیونیستی به اشغال مساحت بیشتری از اراضی فلسطینیها تشدید شده و تظاهرات گسترده ای در همه نقاط اشغالی در جریان است و اشغالگران با گلوله و برجا گذاشتن شهدا و زخمی ها به استقبال آنها رفته اند.
وی افزود: فلسطینی ها سرود «اینجا در سینه های شما همانند دیوار، در گلوی شما همانند تکه شیشه یا کاکتوس و در چشمان شما همانند طوفانی از آتش باقی خواهیم ماند» را پشت «توفیق زیاد» شاعر خود تکرار می کنند، در حالی که سران عرب در تونس در خدمت به خواسته های اشغالگران با یکدیگر رقابت می کنند.
این نویسنده مصری اضافه کرد که بسیاری از کسانی که در نشست سران عرب در تونس شرکت می کنند، قداست زمین و خاک را نمی فهمند و در بسیاری از نقشه های آنها اکنون «سینا» به عنوان منطقه اقلیمی در نقشه خاورمیانه جدید مطابق دیدگاه صهیونیست ها مطرح است.
قندیل با اشاره به این موضوع افزود: در ابتدا معامله جزایر «تیران» و «صنافیر» از سوی مصر به عنوان فروشنده و عربستان به عنوان خریدار مطرح شد که معامله ای به نفع اسرائیل بود و معامله ای با این مفهوم بود که دیگر نقشه های گذشته در سایه حکام جدید قداستی ندارد و سپس پروژه «نیوم - محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی مطرح شد که ترجمه عملی رویای «شیمون پرز» رئیس جمهوری و نخست وزیر پیشین اسرائیل در عادی سازی روابط از طریق پروژه های سیاحتی بود و این پروژه این رویا را با اجرایی شدن آن در خاک سینای مصر و اردن که صهیونیست ها از آن به عمق پایتخت های عربی نزدیک می شوند، محقق می کند.
پس از آن ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به این اطمینان رسید که حکام عرب هیچ اعتراضی به اعطای قدس به اسرائیل نخواهند داشت و این اقدام را انجام داد و بعد از آن نیز جولان اشغالی را برای صهیونیست ها به رسمیت شناخت، گویا جولان یک تکه همبرگر بود.
این نویسنده و روزنامه نگار مصری در انتقاد به ادعاهای واهی سران عرب برای دفاع از مسأله فلسطین و عربی بودن قدس و جولان نوشت: اگر ادعاهای آنها در این باره درست است، آیا یکی از پایتخت های عربی اجازه برگزاری راهپیمایی یا تجمع مردمی به مناسبت روز زمین را خواهند داشت. آیا شهروند مصری می تواند در داخل «موسسه الازهر» برای دفاع از قدس شعار دهد، بدون اینکه پس از آن پشت میله های زندان قرار نگیرد و یا استخوان هایش زیر باتون نیروهای امنیتی خرد نشود.
آیا سران عرب می توانند در واکنش به یهودی سازی قدس و غصب جولان برای توقف موج عادی سازی روابط با اسرائیل تصمیم بگیرند. آیا می توانند در پایان نشست تونس بیانیه ای در باب مشروعیت مقاومت فلسطینی ضد اشغالگری صهیونیست ها صادر کنند و تشکیلات خودگران را ملزم به دست کشیدن از تحریک ها ضد مقاومت فلسطین کنند و ملت های عربی را به انتفاضه برای دفاع از قدس، فلسطین و جولان دعوت کنند.
به گزارش ایرنا، نشست سران اتحادیه عرب قرار است فردا در تونس برگزار شود. وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه دیروز و امروز مهم ترین مسایلی که سران عرب باید در نشست خود مورد بررسی قرار دهند، تعیین می کنند.

پربیننده ترین خبرها