درز آخرین مکالمه خلبانان بوئینگ سانحه دیده ۷۳۷ اتیوپی / فعال شدن سیستم مرگبار کنترل خودکار دماغه هواپیمای آمریکایی بوئینگ

درز آخرین مکالمه خلبانان بوئینگ سانحه دیده  ۷۳۷ اتیوپی / فعال شدن سیستم مرگبار کنترل خودکار دماغه هواپیمای آمریکایی بوئینگ
يکشنبه 11 فروردين 1398 - 10:27

با درز آخرین مکالمه خلبان بوئینگ سانحه دیده ۷۳۷ مکس خطوط هوایی اتیوپی، جزئیات جدیدی از نحوه سقوط این هواپیما که سه هفته پیش روی داد، فاش شده است.

العالم ـ آمریکا

مکالمه خلبانان بوئینگ سانحه دیده ۷۳۷ اتیوپی هنگام سقوط که به رسانه‌ها درز کرده، بیانگر فعال‌شدن سیستم کنترل خودکار دماغه هواپیما است که بر خلاف خواست خلبان برای اوج گرفتن دماغه هواپیما را به سمت زمین سوق داده است.

در سانحه بوئینگ ۷۳۷ مکس که به تازگی از سوی خطوط هوایی اتیوپی خریداری شده بود، ۱۵۸ مسافر و خدمه جان خود را از دست دادند.

این درحالی است که اکتبر سال گذشته نیز یک فروند هواپیمای آمریکایی بوئینگ ۷۳۷ مکس در سانحه ای مشابه در اندونزی سقوط کرد و جان 189 سرنشین اش را گرفت.

لغو پروازهای «بوئینگ 737 مکس» در بخشی از کشورهای جهان

پس از سقوط دو هواپیمای بوئینگ «737 مکس» در کمتر از 6 ماه، بیش از 10 کشور دنیا پروازهای این شرکت را متوقف کردند.

کشورهای انگلستان، استرالیا، چین، افریقای جنوبی و آرژانتین نخستین کشورهایی بودند که پروازهای این شرکت را ممنوع کرد و سپس برخی کشورهای اروپایی نیز در تصمیم مشابه دستور تعلیق پروازهای هواپیمای آمریکایی بوئینگ مدل «737 مکس» را در تمام کشورهای عضو این اتحادیه صادر کردند. همچنین ترکیه، امارات، کویت و عمان نیز پروازهای این شرکت را متوقف کرده اند.

تصمیم کشورهای مختلف مبنی بر لغو پرواز هواپیماهای آمریکایی بوئینگ مدل مکس 737 قبل از انتشار مکالمات خلبانان بوئینگ سانحه دیده خطوط هوایی اتیوپی و به دنبال گزارش های منتشر شده در باره اختلال سیستم کنترل خودکار دماغه این هواپیما گرفته شده است.

اگر چه تحقیقات برای کشف دلایل قطعی این سانحه همچنان ادامه دارد اما شباهت فراوان این سقوط با سانحه‌ پاییز گذشته خطوط هوایی لاین ایر اندونزی، نشان از نقص سیستم خودکار دماغه بوئینگ ماکس 737 است که مانع از بالارفتن دماغه این هواپیما می‌شود.

اطلاعات جدید افشا شده از تحقیقات در باره سقوط این هواپیما وجود این نقص مرگبار را محتمل کرده است. در آخرین مکالماتی که خلبان و کمکش با هم داشته‌اند و نشریه وال‌استریت ژورنال منتشر کرده یکی از دو خلبان گفته "(دماغه را) بکش بالا. بکش بالا!"

این مکالمه تنها ثانیه‌هایی پس از بلندشدن هواپیما از روی زمین و در حالی که تنها ۱۳۷ متر با زمین فاصله داشت میان خلبان و کمکش رد و بدل شده است.

به رغم گزارش های منتشر شده از علت سانحه های مشابه بوئینگ و کشتار مسافران، این شرکت آمریکایی همچنان اصرار دارد که مدل جدید ۷۳۷ مکس کاملا ایمن است.

پربیننده ترین خبرها