بنا بر اعلام تونس؛

اجلاس سران عربی وضعیت فلسطین و جولان اشغالی را بررسی می‌کند

اجلاس سران عربی وضعیت فلسطین و جولان اشغالی را بررسی می‌کند
يکشنبه 11 فروردين 1398 - 16:09

وزیر خارجه تونس گفت که کشورش امروز در مقام میزبان برگزاری سی امین اجلاس سران عرب تلاش می‌کند راهکار پایان دادن به تعرضات رژیم صهیونیستی علیه جولان و فلسطین را در راس دستور کار اجلاس قرار بدهد.

العالم - تونس

«خمیس الجهیناوی»، وزیر امور خارجه تونس که کشورش امروز (یکشنبه) میزبان سی‌امین اجلاس سران عرب است گفت که کشورش با جدیت تلاش می‌کند نتایج این اجلاس با آرمان‌های ملت‌های عربی مطابقت داشته باشد.

الجهیناوی در ملاقات با «یوسف بن احمد العثیمین»، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی که به تونس سفر کرده است، بر ضرورت حمایت اجلاس سران عرب از همکاری مشترک عربی و خدمت به مسائل کنونی جهان عرب تاکید کرد.

جولان و فلسطین در رأس دستور کار اجلاس

در بیانیه وزارت امور خارجه تونس، الجهیناوی تاکید کرد که اجلاس سران باید «یک راه حل درست برای مسئله فلسطین» فراهم کند که به مردم فلسطین اجازه دهد حقوق قانونی خود را به دست آورند، دولت مستقل خود را با پایتختی قدس شریف بنا نهند و به تعرضات رژیم صهیونیستی علیه مقدسات اسلامی در این شهر پایان دهند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه روسیا الیوم، وزیر خارجه تونس همچنین بر اهتمام کشورش برای همکاری با سازمان همکاری اسلامی در حمایت از فعالیت‌های آن تاکید کرد.

سی‌امین اجلاس سران عرب امروز در تونس پایتخت کشورش تونس برگزار می‌شود و در جریان آن «الباجی قائد السبسی» رئیس جمهور تونس ریاست اجلاس را از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی تحویل می‌گیرد.

دستور کار این اجلاس شامل بیست پروژه و پرونده می‌شود که بارزترین آن مساله فلسطین، اوضاع در لیبی و یمن، حمایت از توسعه در سودان و مساله ایران است.

هرچند سوریه به این اجلاس دعوت نشده، اما قرار است مسأله وضعیت جولان اشغالی سوریه هم در این نشست مورد بررسی قرار گیرد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در اقدامی خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، حاکمیت رژیم صهیونیستی بر اراضی سوری جولان را به رسمیت شناخت. این مناطق از سال ۱۹۶۷ به اشغال صهیونیست‌ها درآمده است. خبرگزاری «رویترز» نوشته است که انتظار می‌رود کشورهای عربی امروز با صدور بیانیه‌ای مشترک رسما تصمیم ترامپ را محکوم کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها