حزب اردوغان، پیشتاز انتخابات شهرداری‌های ترکیه

حزب اردوغان، پیشتاز انتخابات شهرداری‌های ترکیه
دوشنبه 12 فروردين 1398 - 00:29

نتایج اولیه انتخابات شهرداری ها و شوراهای شهر ترکیه نشان می دهد حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) در 16 کلانشهر و 25 شهر دیگر از جمله استانبول، قونیه و شانلی اورفا پیشتاز است.

العالم - ترکیه

به گزارش خبرگزاری آناتولی، حزب جمهوریخواه خلق نیز که رقیب اصلی عدالت و توسعه است در 10 کلانشهر و 10 شهرداری کوچک تر پیشتاز است.

این نتایج در پی شمارش 130 هزار و 631 صندوق از مجموع 194 هزار و 678 رای اعلام شده است که میزان مشارکت رای دهندگان در آن 83.48 درصد بود.

«اتحاد مردم» که ائتلافی متشکل از عدالت و توسعه و حزب «حرکت ملی» است، در مجموع 52.31 درصد آرا و «اتحاد ملت» متشکل از «حزب جمهوریخواه خلق» و «حزب نیک» در مجموع 37.21 درصد آرا را به دست آورده اند. بنابراین گزارش، سهم عدالت و توسعه از این آرا 46.45 درصد و سهم حزب جمهوریخواه خلق 30.70 درصد است.

در مهمترین بخش از انتخابات، «بینالی یلدریم» نامزد عدالت و توسعه با کسب 49.75 درصد آرا در انتخابات استانبول پیشتاز است و در آنکارا پایتخت ترکیه نیز «منصور یاواس» نامزد حزب جمهوریخواه خلق با 49.71 درصد آرا پیشتاز معرفی شده است.

«مصطفی تونج سویرم» نامزد حزب جمهوریخواه خلق در شهر ازمیر 58.10 درصد آرا و «عدنان سلجوق میراکلی» نامزد حزب دموکراتیک خلق ها در شهر دیاربکر 60.88 درصد آرا را به دست آورده اند. در قونیه نیز نامزد حزب عدالت و توسعه و در آنتالیا هم نامزد حزب حرکت ملی به پیروزی رسیدند.

انتخابات محلی امروز ترکیه برای انتخاب شهرداران در 81 استان و برای مدت پنج سال برگزار شد و بیش از 57 میلیون رای دهنده برای شرکت در پانزدهمین دوره انتخابات شوراها و شهرداری های سراسر کشور ثبت نام کرده بودند. در این انتخابات برای 30 کلانشهر و نیز شهرداران مناطق مختلف، شهردار انتخاب خواهد شد، اعضای شوراهای شهر و محله ها و نیز کدخداهای محله ها نیز مشخص خواهند شد.

این انتخابات در پی انتخابات ریاست جمهوری (با تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی) و مجلس ملی ترکیه در تاریخ 24 ژوئن 2018 که پیروزی رجب طیب اردوغان با 52.59 درصد آراء را به دنبال داشت، برگزار شده و آخرین انتخابات پیش بینی شده تا 23 ژوئن 2023 در این کشور خواهد بود.

براساس قانون شهرداری های ترکیه، هر شهری که بیش از پنج هزار نفر جمعیت داشته باشد شهرداری باید در آنجا مستقر شود ، بر این اساس در 81 استان ترکیه ، 1397 شهرداری وجود دارد که اکثرا وابسته به حزب عدالت و توسعه است. در انتخابات امروز یکهزار و 389 نامزد رقابت کردند و در جریان آن شهرداران 30 کلانشهر، 51 استان، 922 شهرستان و 386 ناحیه انتخاب خواهند شد.

به گفته کارشناسان سیاسی، نتایج انتخابات امروز آزمونی خصوصا برای حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی خواهد بود. در صورت کسب نتیجه موفقیت آمیز از سوی این دو حزب به احتمال فراوان ترکیه به راه خود با سیاست های فعلی ادامه خواهد داد ولی در صورتی که نتایج ناخواسته ای از دید این دو حزب حاصل شود امکان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و یا تغییر در برخی سیاست های ترکیه وجود خواهد داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها