اریتره، ترکیه و قطر را به خرابکاری در این کشور متهم کرد

اریتره، ترکیه و قطر را به خرابکاری در این کشور متهم کرد
پنج‌شنبه 15 فروردين 1398 - 17:20

دولت اریتره در بیانیه‌ای ترکیه و قطر را به تلاش برای خرابکاری و مانع‌تراشی در برابر روند صلح این کشور با اتیوپی و منطقه شاخ آفریقا متهم کرد.

العالم - آفریقا

دولت اریتره روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای ترکیه و قطر را به تلاش برای خرابکاری در این کشور آفریقایی متهم کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «اسکای نیوز»، در بخشی از بیانیه وزارت اطلاع‌رسانی اریتره، آمده است: «عملیات‌های خرابکارانه گاه و بیگاه دولت ترکیه علیه اریتره کاملا شناخته شده است».

در این بیانیه ادعا شده است که این عملیات‌ها با حمایت مالی قطر صورت می‌گیرد.

این بیانیه می‌افزاید: «این عملیات‌های خرابکارانه در سال گذشته شدت گرفت و هدف از آن کارشکنی در برابر روند صلح با اتیوپی و به طور کل منطقه شاخ آفریقا بود».

رسانه‌های اریتره با اشاره به اینکه دولت ترکیه اوایل سال جاری میلادی دفتر رئیس انجمن «مسلمانان اریتره» با عنوان «انجمن علمای اریتره» را افتتاح کرد، مدعی شده‌اند که فعالیت‌های این مرکز مبهم است و در نشست‌های آن «اظهارات تحریک‌آمیزی» علیه اریتره و اتیوپی مطرح شده است.

جولای گذشته «ابی احمد علی» نخست‌وزیر اتیوپی و «أسیاس أفورقی» رئیس‌جمهور اریتره توافق صلحی را امضا کردند که به دو دهه دشمنی بین دو کشور پایان داد. آخرین درگیری نظامی دو کشور در سال ۲۰۰۰ بود که در جریان آن حدود ۱۰۰ هزار نفر کشته، هزاران نفر زخمی و آواره شدند.

در ماه‌های اخیر حملات لفظی کشورهای عربی مورد حمایت عربستان سعودی و امارات عربی متحده علیه ترکیه افزایش یافته است. در جریان نشست اخیر سران اتحادیه عرب نیز «احمد ابوالغیط» دبیر کل این سازمان ترکیه را به دخالت در کشورهای عربی متهم کرد. دقایقی پس از این اظهارات، امیر قطر که از متحدان ترکیه به شمار می‌آید، بدون سخنرانی، جلسه را ترک کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها