مقام سابق آمریکا: هدف واقعی واشنگتن سرنگونی یا انفجار ایران از داخل است نه توافق هسته ای بهتر

مقام سابق آمریکا: هدف واقعی واشنگتن سرنگونی یا انفجار ایران از داخل است نه توافق هسته ای بهتر
جمعه 16 فروردين 1398 - 11:55

قائم مقام سابق وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از سیاست های دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور، گفته که هدف واقعی دولت آمریکا دستیابی به یک توافق هسته ای بهتر با ایران نیست،بلکه دولت فعلی آمریکا بدنبال سرنگونی و یا انفجار ایران از داخل است که فکر نمی کنم این استراتژی به هیچ یک از دو نتیجه مورد نظر آنها برسد.

‏العالم ـ آمریکا

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس با انتشار مطلبی نوشته، ویلیام برنز قائم مقام سابق وزیر خارجه آمریکا در جریان رونمایی از کتاب جدید خاطرات خود در لندن سخنرانی مهمی در خصوص سیاست خارجی آمریکا کرده است.

ویلیام برنز در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرده که متحدان آمریکا کم کم دارند اعتقاد خود را به این کشور از دست می دهند و شروع به جدایی و دوری از آمریکا کرده اند. نهادهایی را که آمریکا برای ایجاد آنها به سختی تلاش کرده است و به شدت نیاز به بازسازی هم دارند، بتدریج در حال ضعف و سرگردانی هستند. این آسیبها و لطمات به آسانی برطرف و جبران نخواهد شد بویژه اگر این ۴ سال دوره ترامپ قرار باشد که تا ۸ سال ادامه یابد.

قائم مقام سابق وزیر خارجه آمریکا با بیان این که استفاده آمریکا از تحریم های ثانوی برای جلوگیری از تجارت اروپایی ها با ایران بسیار کوته بینانه است، اظهار کرده، به هشدارهای آلمان وفرانسه توجه کنید که می گویند باید به این تحریم ها از طریق مستقل ساختن حاکمیت اقتصادی اروپا از ایالات متحده پاسخ داد. این اتفاق ممکن است یکشبه رخ ندهد و طول بکشد ‏اما بسیاری از کشورها، از جمله متحدان آمریکا، گام هائی را برای کاهش آسیب پذیری خود در برابر سیستم مالی ایالات متحده برداشته و بر خواهند داشت. ‏

وی اظهار داشته، رهبران ایران اکنون باخونسردی فکر می کنند که آمریکا پس از سالها تلاش برای انزوای ایران، نهایتا با خروج از برجام خودش را منزوی کرده است. تحریم های آمریکا به اقتصاد ایران لطمه زده است اما هدف واقعی دولت آمریکا دستیابی به یک توافق هسته ای بهتر با ایران نیست، بلکه دولت فعلی آمریکا بدنبال سرنگونی و یا انفجار ایران از داخل است. اگرچه ایران تحت فشار می باشد اما فکر نمی کنم این استراتژی به هیچ یک از دو نتیجه مورد نظر آنها برسد.

ویلیام برنز در سخنان خود، راه حل مفیدتر را سرمایه گذاری و تکیه بر توافق هسته ای عنوان و خاطرنشان کرده که هر چند این توافق بی نقص نیست اما در دیپلماسی بندرت امر کاملی وجود دارد.

قائم مقام سابق وزیر خارجه آمریکا همچنین جنگ یمن را نه تنها یک فاجعه انسانی بلکه فاجعه راهبردی برای عربستان سعودی عنوان و خاطرنشان کرده، ترامپ تمایلی به فشار علیه عربستان برای عقب نشینی از سیاستهای غلط ندارد. ‏

وی، ترامپ را استاد بازی با عنصر هراس و اضطراب افکنی در افکار عمومی برای پیشبرد سیاستهای خود توصیف کرده و گفته، او توجه کاملی به عواقب اقتصادی و اجرائی اقدامات خود ندارد. انگلیس هم نباید فکر کند که با خروج از اتحادیه اروپا به توافق تجاری سودمندی با آمریکا دست می یابد، به خصوص زمانی که با خروج از اروپا ضعیف خواهدشد.

پربیننده ترین خبرها