یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا دوشنبه نام 'سپاه پاسداران' در لیست تروریسم قرار می گیرد؟

آیا دوشنبه نام 'سپاه پاسداران' در لیست تروریسم قرار می گیرد؟
يکشنبه 18 فروردين 1398 - 21:33

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • در حالی که برخی منابع خبر می گویند فردا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوی آمریکا در لیست گروه های تروریستی قرار خواهد گرفت، فرمانده کل سپاه امروز اعلام کرد: اگر آمریکایی ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بی اندازند، مطابق سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد.


تحلیل:

  • قراردادن نام نهاد رسمی یک کشور در لیست گروه های تروریستی از سوی ترامپ اگر چه مخالف با اصول کنوانسیون ژنو و حقوق بین المللی است اما مبادرت به آن از سوی ترامپ که اساسا در موارد عدیده ای عدم پایبندی خود را به اصول، قوانین و حقوق بین المللی نشان داده است نمی تواند امری دور از ذهن تصور شود.

  • قرار دادن نام سپاه در لیست تروریسم این معنا را به همراه دارد که آمریکا از اعمال تحریم بر ایران به نتایج مورد انتظارش نرسیده و به همین خاطر دیگر شانس های اعمال فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی را امتحان می کند.
  • کلام چند روز پیش "هوک" نماینده ترامپ در مسائل ایران مبنی بر هلاکت 608 امریکایی در عراق و در جریان اشغال چندین ساله این کشور در واقع "اتش تهیه" اتفاقی است که به زعم رسانه های غربی بناست دوشنبه صورت پذیرد. البته رویکرد متهم کردن ایران به تروریسم ماه ها است از سوی امریکا، اسرائیل و برخی کشورهای وابسته به آمریکا در منطقه با شدتی بیش از پیش دنبال می شود.
  • بعد از ماجرای جولان و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر آن از سوی ترامپ به نظر می رسد اقدام ترامپ در قرار دادن نام ایران در لیست گروه های تروریستی "دسته گلی جدید" و "هدیه ای انتخاباتی" برای نتانیاهو باشد. فراموش نکنیم ترساندن اسرائیلی ها از تهدید ایران و شخص سردار سلیمانی ترجیع بند تکراری همه شرکت کنندگان در انتخابات اسرائیل به منظور جلب و جذب آرا اسرائیلی ها در طی ماه های اخیر بوده است.

  • به فرض تحقق این ماجرا به نظر می رسد آمریکا آن چنان که وزیر خارجه ایران تاکید کرده است در باتلاقی اساسی گرفتار خواهد شد. فراموش نکنیم کلیه "پایگاه های آمریکا" در منطقه در تیررس موشک های ایرانی قرار دارد و در عین حال مرزهای ایران این روزها در سوریه، لبنان و فلسطین در کنار اسرائیل ترسیم شده است و موشک های نقطه زن به کابوس شبانه روزی اسرائیل تبدیل شده است.
  • و بلاخره اینکه چناکه ترامپ به این مساله مبادرت کند در حقیقت و به شکلی رسمی خود را در سطح "سربازی گوش بفرمان" و در میان مزدوران اسرائیلی قرار داده است. مزدوری که یک روز سفارت کشورش را جهت خوشایند نتانیاهو به قدس پایتخت قانونی فلسطین منتقل می کند، روز دیگر جولان را با هدف پیروز کردن نتانیاهو در انتخابات به اسم اسرائیل و در قالبی غیر قانونی به ثبت می رساند و اینک بر خلاف موازین بین المللی نام یک نهاد رسمی ایران را در فهرست گروه های تروریستی قرار می دهد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها