پس از اقدامات آمریکا علیه قدس و جولان؛ رئیس جمهوری لبنان از الحاق مزارع شبعا به رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد

پس از اقدامات آمریکا علیه قدس و جولان؛ رئیس جمهوری لبنان از الحاق مزارع شبعا به رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد
دوشنبه 19 فروردين 1398 - 07:45

رییس جمهور لبنان، به دنبال اقدام آمریکا علیه قدس و منطقه جولان سوریه که از آن به عنوان دو ضربه سهمگین یاد کرد، از احتمال الحاق مناطق اشغالی لبنان نظیر مزارع شبعا و بلندی های کفرشوبا به رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد.

العالم ـ لبنان

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان (NNA)، میشل عون در گفت و گو با شبکه تلویزیونی تونس افزود: ضربه ای که در خصوص شهر قدس به ما وارد شد، ضربه ای به همه کشورهای عربی و مسلمانان جهان بود.
وی ادامه داد: ضربه دوم نیز دو کشور سوریه و لبنان را مورد هدف قرار داد که اگر آگاهی لازم را برای رویارویی با این چالش ها نداشته باشیم فاجعه بار خواهد بود.
رئیس جمهوری لبنان گفت: انتظار بیروت از کشورهای عربی این است که در خصوص مسائل منطقه تصمیمات واحدی بگیرند و باید آن ها را به عنوان یک مسیر و راه حل انتخاب کرد.
عون با اشاره به این که ما بعد از اقدام کشورهای عربی برای صلح با اسرائیل که در سال 2002 از سوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در بیروت مطرح شده بود به صلح با اسرائیل نزدیک شده بودیم، گفت: اساس این طرح زمین مقابل صلح بود، اگر زمین وجود نداشته باشد صلح نیز از بین خواهد رفت چون زمین و صلح جدایی ناپذیر هستند.
رئیس جمهوری لبنان سرنوشت نبرد عربی – اسرائیلی را مرتبط با یکپارچگی کشورهای عربی و اتخاذ موضع گیری های واحد دانست و تاکید کرد: کشورهای عربی باید در خصوص مساله فلسطین و قدس با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.
عون خاطر نشان کرد: نشست سران عرب در تونس واقعیت جدیدی را مطرح کرد به خصوص بعد از اینکه دو ضربه سهمگین در قدس و جولان و مزارع شبعا و بلندی های کفرشوبای لبنان متحمل شدیم.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برخلاف قطعنامه های سازمان ملل و مخالفت های جهانی، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت این کشور را از تل آویو به این شهر مقدس مسلمانان منتقل کرد، علاوه بر این در اقدامی دیگر در راستای حمایت بی حد و حصر از رژیم صهیونیستی از الحاق بلندی جولان سوریه به این رژیم حمایت کرد.
رییس جمهور لبنان گفت: قابل قبول نیست که نمادهای اسلامی و مسیحی و خاک مقدس قدس دو مرتبه مورد هدف قرار گیرد و همه ساکت بمانند.
عون در خصوص بحران سوریه نیز خاطر نشان کرد: من همیشه دیگران را به صلح دعوت می کنم، جنگ سوریه باید متوقف شود و طرف های مختلف باید به گفت وگو بازگردند، این اقدام باعث می شود تا منافع مشترک کشورها حفظ شود.
رئیس جمهوری لبنان افزود: سوریه قلب تپنده جهان عرب است که با آن بد برخورد شد، در سوریه نظام حکومتی و دولت وجود دارد و اگر کسی با نظام مخالف است نباید ملت را بکشد، قربانی این جنگ خود ملت سوریه هستند.
عون در ادامه دلیل بیشتر جنگ ها را اقتصادی دانست و گفت: هر طرفی علاقه دارد بر طرف دیگر غلبه کند و بر آن مسلط شود، مهم این است که این جنگ پایان یابد.
رئیس جمهوری لبنان همچنین در پیامی به مردم فلسطین گفت: هنگام مذاکره با اسرائیل هر چه می توانند از آن ها بگیرند و بعدا حق باقی مانده خود را مطالبه کنند.
وی ادامه داد: این نصیحت بسیار حائز اهمیت است ولی عمل کردن به آن اکنون بسیار سخت شده چون همه چیز را از دست داده ایم، قدس از دست رفت و جولان هم از دست ما می رود.
عون با یادآوری زمان حضور خود در فرانسه، گفت: در این مدت سه بار مورد سوء قصد و ترور قرار گرفتم و فهمیدم چه کسی این کار را کرده، اما بعد از اینکه از تبعیدگاه خود در فرانسه به لبنان بازگشتم با آن ها روبرو شدم و هیچ کینه ای علیه آن ها نداشتم و روابط من با آن ها طبیعی بود و آن ها وارد دستگاه های حکومتی نیز شدند.
رئیس جمهوری لبنان بهار عربی را به جهنم عربی تشبیه کرد و این نام را برازنده حوادثی دانست که در سوریه و مصر و لیبی و یمن رخ داد.
عون در ادامه به مسائل لبنان پرداخت و گفت: ما وارد سه بحران شدیم، رکود جهانی، جنگ های منطقه که ما را با آتش و خون احاطه کرده بود و بسیار سخت بود و بحران آوارگان سوری که عدد آن ها بیش از یک و نیم میلیون نفر در لبنان است و این در حالی است که کشورهای اروپایی بیش از چند هزار از آنان را به کشورهای خود راه ندادند.
وی تاکید کرد: با کشورهای دوست و برادر تلاش می کنیم که آوارگان را در سایه امنیت به استان های مختلف سوریه به جز ادلب بازگردانیم و حتی منطقه شرق فرات که بعضی از کشورهای غربی می گویند فاقد امنیت و ثبات است، آمریکا برای برقراری امنیت در آنجا حضور نظامی دارد.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان، عون در خصوص سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به لبنان نیز گفت: دو هفته گذشته وی به لبنان آمد و ظاهرا معتقد بود که آوارگان سوری باید به کشور خود بازگردند و این مساله را با حضورش در کنگره آمریکا مطرح کرد.
رئیس جمهوری لبنان در خصوص روابط لبنان و فرانسه هم خاطرنشان کرد: اگر حجم نیروهای بین المللی مختلف را در نظر بگیریم ، فرانسه نمی تواند هم سطح آمریکا و روسیه باشد و نظر این دو کشور بیشتر از فرانسه ترجیح داده می شود.
وی در خصوص روابط لبنان و تونس نیز گفت: روابط بین تونس و لبنان قوی و مبتنی بر ارزش های مشترکی است که به آزادی عقیده و حق اختلاف و آزادی بیان بر اساس اصول دموکراتیک احترام می گذارد.
رئیس جمهوری لبنان 11 فروردین ماه در نشست سران اتحادیه عرب در تونس شرکت کرده بود.

پربیننده ترین خبرها