تاکید گریفیث و رهبر انصارالله یمن بر اجرای توافقنامه سوئد

تاکید گریفیث و رهبر انصارالله یمن بر اجرای توافقنامه سوئد
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 06:48

«مارتین گریفیث» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن عصر دوشنبه در دیدار با «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله در صنعا در خصوص اجرای توافقنامه صلح استکهلم با وی گفت وگو کرد.

العالم-یمن

«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله در این باره گفت: دو طرف همچنین در مورد توافق استکهلم درخصوص شهر الحدیده در غرب یمن و ضرورت اجرای سریع این توافق با یکدیگر تبادل نظر کردند.

عبدالسلام افزود: در این دیدار لزوم اجرای این توافقنام به دور از هرگونه کارشکنی از سوی کشورهای متجاوز و خارج از بندهای توافقنامه سوئد مورد تاکید قرار گرفت.

رئیس هیات مذاکره کننده صنعا در استکهلم تصریح کرد: شرایط وخیم انسانی در یمن از دیگر موضوعات مورد بحث میان گریفیث و الحوثی بود، موضوعی که در نتیجه محاصره ظالمانه یمن و محدودیت های تحمیلی بر تجارت با این کشور از سوی ائتلاف عربی در چهار سال گذشته بوده است.

عبدالسلام با متهم کردن سازمان ملل متحد مبنی بر کم توجهی به نقش خود در پایان دادن به محاصره یمن توسط ائتلاف عربی گفت: از مهم ترین این محدودیت ها می توان به تداوم تعطیلی فرودگاه صنعا، شیوع انواع بیماری ها و توقف پرونده مربوط به تبادل اسیران اشاره کرد.

عبدالسلام تاکید کرد: ائتلاف عربی با اقدامات خودسرانه و توقیف نفت کش ها، تلاش برای اعمال محدودیت های اقتصادی موجب وخامت اوضاع انسانی در یمن شده است.

به گفته عبدالسلام، « رهبر انصارالله ربوده شدن زنان توسط ائتلاف عربی در مناطق یمن را نیز با گریفیث مورد بحث قرار داد، موضوعی که با وجود نقض آشکار قوانین بین المللی به طور شایسته از سوی سازمان ملل متحد و دستگاه های ذیربط محکوم نشده است.

گریفیث عصر دوشنبه در تلاش جدید برای اجرای کامل توافقنامه صلح چهار ماه پیش و دیدار با طرف های درگیر یمنی وارد صنعا پایتخت این کشور شد.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد که چهارشنبه گذشته به ریاض پایتخت عربستان رفته بود با «خالد الیمانی» وزیر امورخارجه دولت مستعفی و فراری یمن دیدار و با وی درباره موانع اجرای توافق نامه استکهلم گفت و گو کرده.

انصارالله و دولت مستعفی یمن در13 دسامبر (22آذر) گذشته در نتیجه رایزنی هایی که در استکهلم سوئد انجام شد، در خصوص رفع مشکلات استان الحدیده در غرب این کشور و نیز در باره پرونده تبادل اسیران دو طرف به توافق رسیدند.

پربیننده ترین خبرها