منندز: دولت ترامپ درک درستی از چالش های خارجی ندارد

منندز: دولت ترامپ درک درستی از چالش های خارجی ندارد
چهارشنبه 21 فروردين 1398 - 20:09

سناتور ارشد دمکرات ها در کمیته روابط خارجی سنا با انتقاد از عملکرد وزارت خارجه آمریکا در مواجهه با چالش های پیش رو، گفت: دولت ترامپ درک درستی از چالش های موجود در سیاست خارجی ندارد.

العالم - آمریکا

باب منندز روز چهارشنبه در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که برای بررسی بودجه 2020 وزارت خارجه آمریکا برگزار شد، افزود: نشست امروز در شرایطی است که با چالش های فراوانی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: در 30 سالی که در کنگره خدمت کردم هیچ وقت چالش های ما به این اندازه نبوده است، روسیه، چین، افغانستان، تغییرات آب و هوایی، آفریقا و آسیای جنوب شرقی؛ تا کنون دولت ترامپ درک لازم را برای برخورد با این چالش ها نداشته است.

عضو ارشد دمکرات ها در سنای آمریکا اضافه کرد: باید برای مقابله با چین استراتژی درستی داشته باشیم. چین خارج از ساختار اقتصادی بین المللی عمل می کند. نگرانی من درباره ایران هم این است که نمی خواهیم یک کنسرسیوم بین المللی درست کنیم اما عملیات شبه نظامیان در ماه های گذشته باعث کشته شدن هزاران نفر شده است.

منندز اظهار کرد: درباره عربستان سعودی باید تعیین کنیم که آیا ولیعهد آن کشور در قتل یک نفر دست داشته است یا خیر و نباید بدون پاسخگویی بماند. انگار این کابوس ها تکرار می شود.

وی با بیان اینکه بودجه درخواستی وزارت خارجه متناسب به وظایف دیپلماسی آن در جهان نیست، گفت: کنگره در حال بررسی است و با بودجه ای که امنیت همه مردم را تامین کند، موافقت خواهد کرد.

عضو ارشد دمکرات ها در کمیته روابط خارجی سنا افزود: روسیه یک تهدیدی برای متحدان دمکراتیک در اروپا است اما میزان بودجه نهادهای لازم برای رسیدگی به این مساله را قطع کرده اید.

منندز درباره داعش گفت: شماها گفته اید که دولت اوباما باعث آن شده است اما می خواهم بگویم که متحدان خواستار حفظ نیروهای ما در سوریه هستند تا این مبارزه را به پیش ببرند.

وی به مساله تغییرات اقلیمی اشاره کرد و افزود: وزارت دفاع ما درباره این مساله هشدار داده است که باعث افزایش مهاجرت ها خواهد شد.

این نماینده دمکرات در سنای آمریکا با بیان اینکه چین یک چالش بزرگ در حوزه اقیانوس هند-پاسفیک است، ادامه داد: اما برای مقابله با آن نمی توان بودجه را 20 درصد کاهش داد که شما این کار را کرده اید.

منندز با انتقاد از اینکه وزارت خارجه آمریکا ارزش لازم را به کارکنان حرفه ای خود نمی دهد، ادامه داد: از اینکه همکاری مناسبی با این کمیته نداشته اید، پذیرفتنی نیست چرا که نمی توانیم ارزیابی درستی برای تصمیم های بعدی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید به تقاضای ما پاسخ دهید و باید بگویم که این اقدامتان پذیرفتنی نیست و در نشست غیرعلنی بیشتر در این باره صحبت می کنیم.

این نماینده دمکرات با انتقاد از عملکرد دستگاه سیاست خارجی آمریکا اظهار کرد: دیدیم که چگونه با عربستان رفتار کردید، چگونه مساله کره شمالی را پیش بردید، دیدیم که از مساله سقط جنین و سیاست های جمعیتی به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کرده است.

منندز با تاکید بر اینکه قوه مقننه همطراز با قوه مجریه است، اظهار کرد: بودجه وزارت خارجه باید به میزان گذشته بازگردد و باید به مردم آمریکا یادآوری کنیم که به دنبال ارزش های آنها همچون دمکراسی هستیم.

وی تاکید کرد: باید توان دیپلماسی خود را بار دیگر در سراسر جهان نشان دهیم و به متحدان خود نشان دهیم که آماده همکاری با آنها هستیم.

این نماینده کنگره اظهار کرد: من از ابتدا هم به توان و درک این دولت بدبین بوده ام اما می توانیم دیپلماسی و همکاری خود را با متحدانمان احیا کنیم و بار دیگر رهبری آمریکا را در جهان تقویت کنیم.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها