روسیه: اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران نابخردانه است

روسیه: اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران نابخردانه است
پنج‌شنبه 22 فروردين 1398 - 20:49

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با مخرب و نابخردانه خواندن اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که بدون مشارکت ایران، حل مسائل خاورمیانه ممکن نیست.

العالم - اروپا

ماریا زاخارووا سه روز پس از اقدام غیرقانونی آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران حاضر شد و نخستین موضع رسمی دولت روسیه در خصوص اقدام آمریکا را اعلام کرد.

وی که نخستین مقام دیپلماتیک روسیه است که از دوشنبه تا امروز در این باره اظهار نظر می کند، اظهار داشت: تصمیم دولت آمریکا برای تروریست خواندن سپاه که یک نیروی رسمی است در راستای سیاه نمایی ایران انجام می گیرد.

زاخارووا افزود: این اقدام آمریکا ادامه تلاش های واشنگتن شامل اعمال تحریم های یکجانبه و خروج از توافق هسته ای موسوم به برجام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه این گام آمریکا علیه ایران، اقدامی مخرب و نابخردانه است، بار دیگر خاطرنشان کرد که بدون مشارکت ایران حل مسائل خاورمیانه امکانپذیر نیست.

گفتنی است، پیشتر هم «آنتون ماروزوف» عضو کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه تصمیم دونالد ترامپ برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی را به خطر انداختن امنیت خاورمیانه خوانده بود.

یک روز بعد از آن، «لئونید سلوتسکی» رئیس کمیسیون امور بین الملل دومای روسیه نیز گفت بود که ما تمامی اعضای پارلمان روسیه با این گونه تصمیم های آمریکا همانند تحریم ها علیه ایران و روسیه و خروج واشنگتن از برجام با مخالفت شدید برخورد می کنیم و ملت ایران بدانند که این موضع کل پارلمان روسیه است.

گفتنی است، دونالد ترامپ روز دوشنبه در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، به طور رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در پی اعلام این تصمیم، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد که نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به 'سنتکام ' از سوی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بگیرند.

شورای عالی امنیت ملی نیز ساعاتی بعد در بیانیه ای اعلام کرد که به دنبال رفتارهای خصمانه دولت آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی در اقدامی متقابل دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام را از گروه های تروریستی معرفی کرد.

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دوشنبه شب در صداو سیما حاضر شد و تصمیم اخیر آمریکا در مورد سپاه را خطایی راهبردی دانست و گفت: این تصمیم تحول بسیار جدی میان تهران و واشنگتن است که با پاسخ قاطع و صریح مواجه می شود چرا که آمریکا یکی از خطوط قرمز اساسی جمهوری اسلامی ایران را رد کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها