ظریف: تحولات شمال آفریقا حاصل دخالت برخی از کشورهای عرب در منطقه است

ظریف: تحولات شمال آفریقا حاصل دخالت برخی از کشورهای عرب در منطقه است
يکشنبه 25 فروردين 1398 - 19:43

وزیر خارجه ایران با اشاره به تحولات خطرناکی که اخیراً در منطقه شمال آفریقا از جمله لیبی و سودان به وقوع پیوسته، آن را حاصل دخالت برخی کشورهای عرب در منطقه برشمرد.

العالم - ایران/ سیاسی

«فیلیپ تیه بو» سفیر جدید فرانسه در تهران در آغاز ماموریت خود در کشورمان بعدازظهر امروز (یکشنبه) 25 فروردین ماه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تسلیم وی کرد.

ظریف در این دیدار ابتدا ضمن اشاره به روابط تاریخی و درازمدت دو کشور و وجود نگرش مثبت مردم کشورمان در قبال فرانسه، خواستار رفع موانع موجود در روابط بین دو کشور با اتکا به دوراندیشی و خردمندی بین مقامات دو کشور شد.

وی با اشاره به حضور گروهک تروریستی منافقین در خاک فرانسه آن را یکی از مشکلات موجود بین دو کشور خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از آمادگی کشورمان برای گفت‌وگو و همکاری با مقامات فرانسوی برای حل مشکلات منطقه یاد کرد و ضمن اشاره به تحولات خطرناکی که اخیراً در منطقه شمال آفریقا از جمله لیبی و سودان به وقوع پیوسته، آن را حاصل دخالت برخی از کشورهای عرب در منطقه برشمرد.
ظریف در بخش دیگری از این دیدار ضمن انتقاد از بیانیه اخیر G -7 و اظهارنظر سفیر فرانسه در آمریکا در قبال فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان، تداوم این قبیل مواضع را نابود کننده توافق هسته‌ای بین دو طرف خواند.

سفیر جدید فرانسه نیز با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر روسای جمهور دو کشور با یکدیگر، با تاکید بر اراده فرانسه برای ادامه گفت‌وگوها با کشورمان در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: موضع و اراده فرانسه همانطوری که در گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور فرانسه با دکتر روحانی تاکید شد، حضور در برجام، حمایت و اجرای تعهدات آن از سوی دو طرف است.

وی با اشاره به انجام تعهدات جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام، به تلاش و نقش فرانسه در تاسیس و معرفی اینستکس اشاره کرد.

احضار سفیر جدید فرانسه

سفیر جدید فرانسه پس از تسلیم رونوشت استوارنامه اش در پی اظهارات نسنجیده منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن درباره برنامه غنی سازی ایران، توسط «سادات میدانی» رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام احضار شد.

جرارد آرود دیپلمات فرانسوی شنبه شب در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «اینکه گفته شود ایران بعد از انقضای برجام مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود اشتباه است. [ایران] باید به موجب «پیمان منع اشاعه» و پروتکل الحاقی و تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ایش صلح‌آمیز هستند.»

او در ادامه نوشت: «همانگونه که سال ۲۰۰۲ گفتیم که طبق پیمان منع اشاعه، غنی‌سازی اورانیوم بدون داشتن یک برنامه‌ غیرنظامی باورپذیر در زمینه هسته‌ای غیرقانونی است، قادر خواهیم بود در سال ۲۰۲۵ هم در صورت لزوم واکنش نشان دهیم. آن موقع تحریم‌هایی اعمال شدند. تحریم‌ها می‌توانند مجدداً اعمال شوند. بعد از برجام، هیچ بند "زوال‌پذیری" وجود ندارد.»

وی تصریح کرد: «روسیه، اورانیوم غنی‌شده نیروگاه هسته‌ای بوشهر را تأمین می‌کند. بنابراین هیچ دلیل قابل درکی وجود نخواهد داشت ایران بعد از برجام، اقدام به غنی‌سازی وسیع اورانیوم کند.»

این اظهارات واکنش سید عباس عراقچی را نیز در پی داشت و او در صفحه توئیترش در این باره نوشت: «اگر توئیت‌های جرارد آرود موضع فرانسه است. ما با نقض عمده هدف و مقصود برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و قطعنامه 2231 شورای امنیت مواجهیم.»

وی تصریح کرد: «پاریس باید فورا شفاف سازی کند، در غیر این صورت ما اقدام لازم را به عمل می‌آوریم.»

فارس

پربیننده ترین خبرها