کاهش 12 درصدی واردات نفت کره‌جنوبی از ایران

کاهش 12 درصدی واردات نفت کره‌جنوبی از ایران
دوشنبه 26 فروردين 1398 - 07:45

بنا بر داده‌های گمرکی که روز دوشنبه منتشر شد، واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در ماه مارس (اسفند 97) در قیاس با ماه مارس سال گذشته 12 درصد کاهش یافت.

العالم - آسیا

کره‌جنوبی -- یکی از بزرگترین مشتریان آسیایی نفت ایران -- در ماه مارس از ایران 1.2 میلیون تن نفت خام (معادل روزانه 284 هزار و 639 بشکه نفت) خریداری کرد؛ در حالی که این رقم در ماه مارس سال گذشته 1.37 میلیون تن بود. با این حال، واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در ماه مارس در قیاس با ماه فوریه همین سال، 23 درصد افزایش یافته و در قیاس با ماه ژانویه همین سال بیش از 5 برابر شده است.

واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در 3 ماه نخست سال جاری میلادی در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 29.8 درصد کاهش یافت و به 2.4 میلیون تن (معادل روزانه 196 هزار و 303 بشکه) رسید. این رقم در 3 ماه نخست سال گذشته 3.45 میلیون تن بود.

کره‌جنوبی یکی از 8 کشوری است که در ماه نوامبر سال گذشته از آمریکا برای خرید نفت ایران معافیتی 6 ماهه دریافت کردند. این کشورها می‌توانند بر مبنای این معافیت، از ایران روزانه حداکثر 200 هزار بشکه نفت -- آن هم در قالب میعانات و نفت سبک -- خریداری کنند.

مدت زمان این معافیت در اوایل ماه مه (اواسط اردیبهشت) پایان می‌یابد و کره‌جنوبی برای تمدید آن با واشینگتن در حال مذاکره است.

به گفته برخی منابع، آمریکا می‌کوشد از ماه مه صادرات نفت ایران را به روزانه کمتر از 1 میلیون بشکه کاهش دهد.

پربیننده ترین خبرها