تحلیل روز/

حاکمیت و نقیض آن

حاکمیت و نقیض آن
سه شنبه 27 فروردين 1398 - 12:04

آنکارا چنبره خود را بر منطقه اشغال شده شمال سوریه استحکام بخشید؛ در این راستا، شبه نظامیان موسوم به "ارتش ملی" که از حمایت ترکیه برخوردار هستند اقدام به جمع آوری دکل های مخابراتی متعلق به شبکه مخابرات بی سیم سوریه (ام تی ان، سیریاتل) از منطقه عفرین و حومه آن کردند.

العالم - سوریه

سخنگوی گروه موسوم به "ارتش ملی" ادعا کرده است که این دکل ها به دلایل صرفا امنیتی جمع آوری شده اند. وی مدعی شده است که این نیروهایی که او آنها را نیروهای دشمن منطقه توصیف کرده است از این دکل ها استفاده می کردند؛ وی اشاره ای به ماهیت دقیق این گروه ها نکرد.

این سخنگو خاطرنشان کرد که مرحله اول این فرآیند در حال حاضر در عفرین و حومه آن در دست اجراست و در مراحل بعد در تمام منطقه حومه شمالی و شرقی حلب اجرا خواهد شد.

طرح جمع آوری دکل های مخابراتی سوریه در شمال کشور برای اولین بار اجرا می شود؛ این در حالی است که هنوز تعدادی دکل مخابراتی متعلق به شرکت های "سیریاتل" و "ام تی ان" در شمال سوریه به مردم سرویس می دهند.

دولت سوریه در سال های گذشته هرگز اقدام به جمع آوری دکل مخابراتی در مناطق خارج از سیطره خود در این مناطق نکرده است؛ ناظران این امر را ناشی از تلاش دولت برای انجام وظایف خود در قبال شهروندانی می دانند که در این منطقه تحت اقامت اجباری قرار گرفته اند.

این دولت همچنین نه تنها حقوق کارمندان شاغل در مناطق خارج از کنترل خود را قطع نکرد بلکه همچنان به تأمین خدمات آموزشی و برق و سایر خدمات برای این مناطق ادامه داد.

اکنون صحبت از این است که شبکه های مخابراتی ترکیه جایگزین شبکه های سوری در این مناطق می شوند و این خود، گواه بر این مدعاست که جمع آوری دکل های مخابراتی سوری از این مناطق به دستور آنکارا صورت می گیرد. قرار است شرکت های مخابراتی ترکیه از جمله شرکت "تورک سل" و شرکت "تورک تلکام" بدون توجه به توافق کشورهای ضمانت کننده آتش بس، با امضای قرارداد وارد منطقه شوند. در حال حاضر نیز گروه تروریستی جبهه النصره در تمام جبهه ها در مقابل ارتش سوریه موضع گرفته است و آزادانه جلوی چشم نیروهای ترکیه در منطقه، اقدام به رفت و آمد و انتقال سلاح می کنند. گروه های تروریستی دیگر نیز همچون "حراس دین"، "حزب اسلامی ترکستانی" و "اجناد القوقاز" در این منطقه آزادانه حرکت می کنند. همه این ها جای تردید باقی نمی گذارند که ترکیه تا کنون به توافق های خود با روسیه پایبند نبوده است؛ این در حالی است روسیه سعی می کند به منظور یافتن راهی برای اجرایی کردن توافق سوچی با ترکیه، مذاکرات بیشتری را با این کشور ترتیب دهد؛ حال آنکه ترکیه هیچ عجله ای در این مورد ندارد شاید به این دلیل که انتظار دارد امتیازی بزرگتر به دست آورد به نحوی که دست این کشور را در سوریه و حتی فراتر از سوریه باز بگذارد. این کشور اطمینان دارد که بسط سیطره کامل جبهه النصره در استان ادلب مشکل روسیه است.

روسیه سعی می کند با اعمال فشار بر ترکیه، این کشور را وادار به اجرای توافق دو جانبه کند؛ این در حالی است که ضرورت حل مسأله حلب بیش از همیشه خودنمایی می کند و گام اول در این مسیر، اجرای توافقنامه سوچی درباره منطقه عاری از سلاح است. در غیر این صورت باید در متن توافق امضا شده با طرف ترک تجدید نظر کرده و در جستجوی راه های تازه ای برای برخورد با جبهه النصره بود.

اقدامات اخیر ترکیه در شمال سوریه و اهداف و مطامع این کشور در این منطقه سوال های بسیاری را مطرح کرده است از جمله اینکه هدف این کشور از اقدامات مشکوک کنونی چیست، چرا برای شهروندان سوری ساکن این منطقه، شناسنامه و اسناد هویتی جدید صادر می شود؛ چرا این کشور پول و متون درسی خود را بر شهروندان این منطقه تحمیل کرده است؛ چرا این مناطق را از پوشش شبکه مخابراتی سوریه خارج کرده است.

اصرار بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه با این قبیل رفتارهای ضد و نقیض و شعارهایی که در پایان هر جلسه داده می شود، بی معنی است. بهتر این است که در عمل به این توافق ها پایبند بود زیرا احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه، ضامن امنیت کشورهای منطقه است. گو اینکه دمشق هم هرگز به کم از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود راضی نمی شود و حق دارد که برای دفاع از آن دست به هر اقدامی بزند.

محمود غريب

پربیننده ترین خبرها