مقامات بلندپایه سری‌لانکا درباره احتمال وقوع حملات «اطلاعاتی» داشتند

مقامات بلندپایه سری‌لانکا درباره احتمال وقوع حملات «اطلاعاتی» داشتند
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398 - 07:57

نخست‌وزیر سری‌لانکا اذعان کرده است که «از قبل اطلاعاتی درباره وقوع حملات احتمالی» وجود داشته و باید تحقیقاتی در خصوص نحوه استفاده از این اطلاعات صورت گیرد. حملات عید پاک به کلیساها و هتل‌ها در این کشور بیش از ۲۰۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت.

العالم - آسیا

در حملات روز یک شنبه عید پاک در کلمبو -- پایتخت سری‌لانکا و اطراف آن -- که بین هشت تا ۹ مورد گزارش شده‌، بیش از ۲۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و دست‌کم ۴۵۰ نفر زخمی شدند.

بیشتر قربانیان، شهروندان سری‌لانکا بودند اما شهروندان دیگر کشورها از هند و ژاپن و ترکیه تا آمریکا و کشورهای اروپایی در میان کشته‌شدگان شناسایی شده‌اند.

پلیس ۱۳ مظنون را در ارتباط با انفجارهای سری‌لانکا بازداشت کرده است.

دولت سری‌لانکا مقررات منع آمد و شد برقرار کرده، و به‌دلیل آن‌چه «جلوگیری از انتشار اخبار جعلی و دامن‌زدن به تنش‌ها» عنوان شده شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، یوتیوب یا پیام‌رسان واتس‌اپ را از دسترس خارج کرده‌است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حملات را برعهده نگرفته‌است، اما بنا بر گزارش‌ها دست‌کم ۱۳ نفر بازداشت شده‌اند و پلیس و نیروهای امنیتی به برخی اماکن یورش برده‌اند. به گفته یک مقام پلیس، تمامی بازداشت‌شدگان «عضو یک گروه رادیکال» هستند.

رانیل ویکرماسینگه -- نخست‌وزیر سری‌لانکا -- پذیرفته‌است که دولت از قبل اطلاعاتی داشت که افراد یا گروه‌هایی ممکن است دست به حملات بزنند اما واکنش مناسب در قبال اطلاعات صورت نگرفته و این موضوع خود باید مورد تحقیق قرار گیرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد رئیس پلیس سری‌لانکا، ده روز پیش از حملات، یک هشدار امنیتی برای مقام‌های ارشد ارسال کرده بود، و گفته بود مهاجمان انتحاری در حال طرح‌ریزی برای انجام حملاتی به «کلیساهای مهم» کشور هستند.

پوجوت جایاسوندارا به نقل از یک سرویس اطلاعات خارجی که نامش مشخص نیست، اظهار کرده بود یک گروه نه‌چندان شناخته‌شده تندرو در طرح‌ریزی حملات دخیل است.

هارین فرناندو -- وزیر مخابرات سری‌لانکا -- نیز در حساب کاربری خود در توییتر اسنادی را منتشر کرده و می‌گوید برخی مقام‌های امنیتی از حملات احتمالی باخبر بودند. اسناد فرناندو تاریخ ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین) را بر خود دارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها