تداوم درگیری نیروهای افغان و طالبان در مرز تاجیکستان

تداوم درگیری نیروهای افغان و طالبان در مرز تاجیکستان
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398 - 11:28

به دنبال حمله چند روز گذشته طالبان به گذرگاه‌های مرزی افغانستان و تاجیکستان، تلاش نیروهای امنیتی افغانستان تا کنون برای دفع این حملات نتیجه‌ای در پی نداشته است.

العالم ـ آسیا

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مقام‌های دولتی ولایت تخار، در شمال شرق افغانستان تأیید کرده‌اند که افراد گروه طالبان حمله سنگینی را به گذرگاه مرزی «آی‌خانم» و پاسگاه مرزی در شهر دشت قلعه این ولایت انجام داده‌اند.
این حمله باعث شده که 'بندر آی‌خانم' و پاسگاه پلیس مرزی از چهار روز تاکنون در محاصره نیروهای طالبان در آید.
«عبدالمناف فیضی»، استاندار دشت قلعه می‌گوید، طالبان علاوه بر محاصره گذرگاه مرزی آی‌خانم، توانسته‌اند بخش‌هایی از شهر دشت قلعه را نیز تصرف کنند.
به گفته فیضی، طالبان اکنون در 200 متری ساختمان مقر استانداری و فرماندهی پلیس دشت قلعه رسیده‌اند و تلاش‌های نیروهای کمکی برای عقب راندن طالبان از حومه‌های شهر تا هنوز ناموفق بوده است.
حمله طالبان به این شهر از دو هفته قبل آغازشده است. شهر دشت قلعه به دلیل هم‌مرز بودن با تاجیکستان و قرار داشتن گذرگاه مرزی آی‌خانم در آنجا از اهمیت استراتژیک برخوردار است.
سال گذشته نیز مناطقی از این گذرگاه مرزی چندین بار بین نیروهای امنیتی و طالبان مسلح دست به دست شد.
«منوچهر عدیل»، مسئول گذرگاه مرزی آی‌خانم می‌گوید در نتیجه درگیری‌های سال گذشته 70 درصد تأسیسات مرزی به ارزش 13 میلیون دلار تخریب شد.
بر اساس توافق افغانستان و تاجیکستان قرار بود در گذرگاه مرزی آی‌خانم بر فراز رودخانه مرزی آمو، میان این دو کشور یک پل ساخته شود. این روند می‌توانست زمینه واردات و صادرات را میان دو کشور تسهیل کند ولی به دلیل ادامه درگیری اجرای این طرح متوقف و در مدت یک سال درآمد دولت نیز از گذرگاه مرزی آی‌خانم به صفر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری آریا نیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیداری اخیر خود با امام علی رحمان، همتای تاجیکستانی در مورد وضیعت امنیتی افغانستان و چالش‌های تأثیر گذار آن روی امنیت منطقه بحث و گفت و گو کردند. رئیس جمهور روسیه می‌گوید که در نشست‌های بین‌المللی باید روی امنیت و وضعیت سیاسی افغانستان بیشتر تمرکز شود.

پربیننده ترین خبرها