تحلیل روز/

چند و چون مذاکرات آستانه در نور سلطان

چند و چون مذاکرات آستانه در نور سلطان
دوشنبه 2 ارديبهشت 1398 - 13:55

مذاکرات سوریه در روزهای 25 و 26 آوریل (5 و 6 اردیبهشت ماه) در پایتخت قزاقستان که اخیرا از آستانه به نورسلطان تغییر اسم داده شده است برگزار خواهد شد.

العالم-سوریه

مقامات قزاقستان نیز اعلام کرده اند که بعید نیست که پترسون- نماینده جدیدسازمان ملل در امور سوریه نیز در دور جدید نشست آستانه مشارکت داشته باشند.

در همین حال "سرگی ورشینین" معاون وزیر خارجه روسیه در این خصوص اعلام کرد که نشست پیش روی آستانه در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار خواهد شد و به رغم تغییر اسم پایتخت قزاقستان به نور سلطان این نشست با عنوان قبلی –آستانه برگزار خواهد شد.

وی همچنین احتمال داد که شماری از کشورهای دیگر نیز به این مذاکرات بپیوندند، چنانکه در برخی از نشست های پیشین طرف هایی تحت عنوان ناظر در این نشست ها حضور داشتند؛ گمانه زنی هایی درخصوص مشارکت پنج کشور از جمله اردن، عراق، لبنان، آلمان و چین در نشست پیش روی آستانه وجود دارد و این مسئله باعث می شود که توافقات صورت گرفته در نشست آستانه از ضمانت اجرایی قوی تری در سطح بین المللی برخوردار شود با این وجود گسترش نشست آستانه به مشورت و موافقت اعضای اصلی و تضمین کنندگان آن با تاکید بر اولویت ها نیازمند است.

برخی از پرونده ها از نشست های گذشته آستانه تا کنون نیز همچنین بر روز میز است، پرونده هایی همچون تشکیل کمیته قانون گذاری، ایجاد منطقه حائل در ادلب بر اساس توافق سوچی میان روسیه و ترکیه( پرونده ای که رئیس جمهوری روسیه از آن به عنوان سیم خاردار یاد کرد و تاکید کرد که با وجود این که توافقات سوچی اعمال نشده اما این پرونده قابل حل و فصل است و روسیه و ترکیه قدم در مسیر هموار سازی گشت زنی مستقل همزمان در منطقه کاهش تنش ها در ادلب گذاشته اند ولی با این وجود همکاری دو طرفه میان ترکیه و روسیه با سرعتی که مد نظر است پیش نخواهد رفت.

پوتین همچنین تاکید کرده بود که حل و فصل مشکل ادلب به عنوان پیش شرط آماده سازی شرایط جهت اتخاذ راهکار مسالمت آمیز سیاسی جهت حل بحران سوریه است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین درخصوص همیاری و تلاش های مشترک در بازگرداندن شرایط در ادلب به وضعیت طبیعی ابراز امیدواری کرد.

در همین حال آنکارا تا کنون معتقد بوده است که باید از پرونده ادلب محافظت کرد، و پوتین نیز معتقد است که در مسکو و آنکارا در نشست سه جانبه آستانه و با مشارکت ایران به مذاکرات در خصوص ادلب و تلاش برای دستیابی به راهکاری جهت حل بحران سوریه ادامه خواهند داد .

ریاست جهوری سوریه نیز با اشاره به دیدار اخیر مقامات روسی و بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تاکید کرده است که در این دیدار جدول کار مذاکرات آتی آستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر لزوم و اهمیت تداوم همکاری و همفکری ها با هدف دستیابی به نتایج مثبت و ملموس در جهت رهایی سوریه از تروریسم و بازگشت امنیت و استقرار به اراضی سوریه تاکید شد.

محمود غريب - العالم

پربیننده ترین خبرها