تمدید ضرب‌الأجل اتحادیه آفریقا برای شورای نظامی سودان

تمدید ضرب‌الأجل اتحادیه آفریقا برای شورای نظامی سودان
سه شنبه 3 ارديبهشت 1398 - 22:16

شرکت‌کنندگان در اجلاس امروز قاهره درباره سودان، به بررسی تحولات این کشور پرداختند و مهلت شورای نظامی سودان برای تحویل قدرت به هیأتی مدنی را تمدید کردند.

العالم - آفریقا

اجلاس اتحادیه آفریقا درباره سودان امروز سه‌شنبه به میزبانی قاهره و ریاست «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر برگزار شد.

در این اجلاس سران کشورهای چاد، جیبوتی، کنگو، سومالی، آفریقای جنوبی، اتیوپی، سودان جنوبی و نیز نمایندگانی از اوگاندا، کنیا و نیجریه مشارکت داشتند.

طبق گزارش رسانه‌های مصری، السیسی در افتتاحیه این اجلاس تأکید کرد که سودان با مرحله استثنایی و تاریخی مواجه است.

وی افزود «مصر از گزینه‌های ملت سودان حمایت می‌کند و ما به عنوان کشورهای همسایه سودان از جامعه جهانی می‌خواهیم که از تغییر و تحول دموکراتیک در سودان حمایت کند».

السیسی همچنین از تلاش‌های شورای نظامی انتقالی سودان، گروه‌های سیاسی و مدنی این کشور برای دستیابی به وفاق ملی جهت عبور از این مرحله حساس قدردانی کرد.

رئیس‌جمهور مصر همچنین تصریح کرد مشکل سودان تنها به دست مردم این کشور و از طریق گفت‌وگوی فراگیر بین گروه‌های مختلف سیاسی حل خواهد شد.

شبکه المیادین نیز به نقل از «بسام راضی» سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر گزارش داد شرکت‌کنندگان در این اجلاس درباره تحویل قدرت انتقالی سودان به دولت مدنی ظرف مدت سه ماه توافق کردند.

«عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان دو روز پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که «اگر احزاب سیاسی کشور بر سر دولت انتقالی به توافق برسند، قدرت را فورا تحویل می‌دهیم».

تظاهرات مردم سودان علیه دولت عمر البشیر از 19دسامبر 2018 (28 آذر 97) ابتدا به دلیل گرانی کالاها صورت گرفت، اما بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند که در نهایت حکومت وی با دخالت ارتش سرنگون و پس از آن شورای نظامی انتقالی سودان تشکیل شد.

در ادامه این تحولات و با توجه به تداوم اعتراضات عمومی به حکومت ژنرال‌ها، بن عوف وزیر دفاع البشیر از راس شورای انتقالی نظامی کنار رفت و جای خود را به «عبدالفتاح البرهان» رئیس ستاد مشترک ارتش داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها