سخنگوی وزارت خارجه ایران:

راه هرگونه مذاکره با آمریکا بسته است/ هلال احمر کمک نقدی از خارج دریافت نکرده است

راه هرگونه مذاکره با آمریکا بسته است/ هلال احمر کمک نقدی از خارج دریافت نکرده است
پنج‌شنبه 5 ارديبهشت 1398 - 12:28

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با توجه به بدعهدی، بدقولی و قلدرمآبی امریکا، راه هرگونه مذاکره بسته است.

العالم- ایران/ سیاسی

سیدعباس موسوی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درخصوص ارسال کمک‌های خارجی به سیل زدگان و ممانعت تحریم‌های امریکا از ارسال کمک‌های نقدی به کشور ضمن ابراز تاسف و همدردی با سیل زدگان افزود: باید مجددا قدردانی و تشکر جمهوری اسلامی ایران از کشورها، دولت‌ها و ملت‌هایی که کمک‌های خود را اعم از کمک‌های نقدی، غیرنقدی و لجستیکی به ایران ارسال کردند اعلام کنم و ما از سخاوتمندی این کشور‌ها بسیار سپاسگزاریم.

وی گفت: برخی کشور‌ها چندین محموله کمک فرستاده و برخی دیگر اعلام آمادگی کردند که مجددا آماده ارسال کمک از طریق هلال احمر و صلیب سرخ جهانی به ایران هستند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه با اشاره به نقش تحریم‌های امریکا در ارسال کمک به ایران افزود: متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه، یکجانبه و غیرقانونی امریکا و برخلاف شعار‌هایی که اعلام کردند تحریم‌ها مانعی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه نخواهد شد، اما هلال احمر تاکنون نتوانسته است هیچگونه کمک نقدی دریافت کند و حتی اعلام رسمی و علنی آن‌ها که بار‌ها اعلام کرده اند ما راه‌هایی را برای دریافت چنین کمک‌هایی باز کرده ایم، عملی نشده است.

موسوی گفت: فشار روانی و تبلیغاتی سنگینی که امریکا با این تحریم‌های غلط بر مراکز مالی بانک‌های جهانی اعمال نموده، آن‌ها را در دریافت و ارسال این کمک‌ها به ایران با مشکل روبرو کرده است.

وی افزود: خوشبختانه در داخل کشور مردم و نهاد‌های مختلف اعم از دولتی، خصوصی، شرکت‌ها و نیرو‌های نظامی کمک‌های بی شائبه خود را از ملت و مردم عزیز ما دریغ نکرده اند که این کمک‌ها در کنار سایر کمک‌های خارجی بسیار بزرگ و قابل تقدیر است.

موسوی با بیان اینکه اتکای اصلی ما در این حوادث به داخل بوده است، گفت: مجموعه وزارت امورخارجه و سفارتخانه‌های ما توانسته اند با سازوکار‌هایی که در اختیار دارند برخی کمک‌های کشور‌های داوطلب را به داخل کشور ارسال کنند و این همکاری‌ها ادامه دارد تا ان شاء الله تا آنجا که مقدور است بتوانیم از آلام مردم سیل زده و مصیبت زده بکاهیم.

ادعای آمادگی امریکا برای مذاکره بیشتر به شوخی شبیه است

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با توجه به بدعهدی، بدقولی و قلدرمآبی امریکا، راه هرگونه مذاکره بسته است.

موسوی در خصوص سخنان اخیر برایان هوگ نماینده ویژه امریکا در امور ایران درباره اعلام آمادگی امریکا برای مذاکره با ایران افزود: سوال ما هم این است که کدام مذاکره؟

وی گفت: مگر ما با امریکایی‌ها به مدت دو و نیم سال مذاکره نکردیم، مذاکراتی که بیش از ۲۰۰ صفحه توافق انجام شد و امریکایی‌ها بخش اصلی آن بودند، از طرفی مذاکراتی انجام شد که نتایج و جمع بندی آن بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: با این سابقه و رویکردی که امریکایی‌ها از آن صحبت می‌کنند، راه هرگونه مذاکره بسته شده است.

موسوی افزود: امریکا وارد مذاکره‌ای شد که نتیجه آن به زعم دولت ترامپ مثبت نبود و تحلیل آن‌ها این است که در این مذاکرات سر آن‌ها کلاه رفته است، اما براساس قوانین و مقررات حقوق بین الملل این موضوع هیچ گاه دلیل نمی‌شود که دولتی زیر تعهدات دولت قبل از خود بزند و به دلیل اینکه مذاکرات خوب نبود و یا به نفع آن‌ها نبود از آن خارج شوند.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم صحبت‌های هوک بیشتر به شوخی شبیه است، گفت: نه ایران درخواست مذاکره آن‌ها را جدی می‌گیرد و هم اینکه خودشان می‌دانند که این درخواست آن‌ها چندان جدی نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: اگر امریکایی‌ها اهل مذاکره و توافق بودند، برجام بهترین مذاکره و توافقی بود که می‌توانست همه کشور‌ها را به مقصد واحد برساند.

امیدواریم مشتریان نفت ما در عمل نیز مقابل آمریکا ایستادگی کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم مشتریان نفت ایران همانگونه که برخی از آن‌ها تاکنون در مقابل یکه تازی و قلدرمآبی آمریکا در کلام ایستاده اند، در عمل نیز ایستادگی کنند.

موسوی درباره اعلام مواضع آمریکا و عدم تمدید برخی معافیت‌های نفتی افزود: آمریکا ۴۰ سال است که به تحریم کردن و ما به مقاومت و دور زدن تحریم‌ها عادت کرده ایم.

وی گفت: ما انتظاری جز این از آمریکایی‌ها نداشتیم، زمانی هم که با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کردیم، مذاکرات بر پایه عدم اعتماد و پیش بینی چنین شرایط جلو می‌رفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با تغییر دولت در آمریکا، دولت جدید ماهیت اصلی و واقعی آمریکا را نشان داد و ما به این جمع بندی رسیدیم که با این دولت و کشور، نه تنها نمی‌شود مذاکره کرد بلکه حتی نمی‌شود در مورد کوچکترین مباحث بین المللی با آن‌ها تعامل داشت.

موسوی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام با اهداف مختلفی انجام شد، گفت: یکی از اهداف آن‌ها این بود که منتظر بودند جمهوری اسلامی ایران واکنش احساسی و ... مترقبه انجام دهد تا آن‌ها و جنگ طلبانی که فعلاً در آمریکا روی کار هستند به اهداف مد نظرشان برسند.

وی افزود: در کنار جنگ طلبان و تندرو‌ها در آمریکا باید رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های مرتجع منطقه را قرار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این‌ها فرصت را در این شرایط جدید مغتنم شمردند و با حضور تندرو‌ها و جنگ طلبان در هیئت حاکمه آمریکا، قدم‌هایی را طراحی کردند که اولین گام آن خروج از برجام و سپس بازگشت تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی آمریکا بود.

موسوی افزود: باید گفت تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده هیچگونه پشتوانه حقوقی و بین المللی ندارد و کاملا غیر قانونی است.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری به لحاظ حقوقی، بین المللی و قانونی مجاز به تبعیت از این تحریم‌ها نیست، گفت: تحریم‌ها از سوی یک کشور قلدر و علیه کشوری مستقل وضع شده است کما اینکه بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام شاهد بودیم که هم شرکای ایران در برجام و هم بسیاری از کشور‌های مستقل در جهان از آن تبعیت نکردند بلکه اعلام انزجار و آن را محکوم کردند و از جمهوری اسلامی ایران خواستند که در برجام باقی بماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: البته شرط ایران نیز بهره مندی از مزایای اقتصادی و منافع برجام بود که متاسفانه تاکنون آنچه که باید و شاید محقق نشده و شرکای برجامی ما بویژه اروپائی‌ها، یا نخواسته و یا نتوانسته اند علیرغم شعار‌ها، لفاظی‌ها و اعلام آمادگی که مطرح می‌کردند رفتار کنند.

موسوی با بیان اینکه این رفتار باعث شد آمریکائی‌ها جری‌تر شده و گام به گام جلو بیایند، گفت: تحریم‌هایی که اخیرا برای خرید نفت از ایران وضع کرده اند در همین راستا قرار می‌گیرد که البته این اقدام نیز چیز جدیدی نیست، زیرا تمام این تحریم‌هایی که در حال حاضر مطرح است در روزی که ترامپ و رژیم آمریکا از برجام خارج شد عملا اعمال گردید و هدف آن‌ها تاثیرگذاری بر افکار عمومی در داخل کشور است، زیرا سعی کردند به صورت مرحله‌ای تحریم‌ها را اعلام کنند تا اثرات خود را داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به عدم تمدید معافیت نفتی ایران افزود: باید ببینیم که مشتریان نفت ما در دنیا چه برخوردی با این تصمیم آمریکا می‌کنند، زیرا هم منافع ما و هم منافع آن‌ها و به طور کلی منافع جهان در این است که بالاخره یکجانبه گرایی و قلدرمآبی آمریکا یک جایی زیر سوال رفته، محکوم و جلوی آن گرفته شود.

موسوی در ادامه در پاسخ به این سوال که مواضع کشور‌های خریدار نفت ایران از جمله چین و هند به این تحریم‌ها چه بوده است، گفت: این را دوستان وزارت نفت ما بهتر می‌توانند پاسخ دهند، اما تا آنجا که خبر داریم، مشتریان اصلی نفت ما با این تصمیم مخالفند و باید ببینیم در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد

پربیننده ترین خبرها