نیروهای سودانی برای تشکیل شورای انتقالی مشترک توافق کردند

نیروهای سودانی برای تشکیل شورای انتقالی مشترک توافق کردند
يکشنبه 8 ارديبهشت 1398 - 07:43

منابع خبری شنبه شب گزارش دادند که شورای نظامی سودان و نیروهای موسوم به ائتلاف آزادی و تغییر در این کشور بر سر تشکیل یک شورای مشترک با حضور نظامیان و غیرنظامیان به توافق رسیدند.

العالم _ آفریقا

نیروهای آزادی و تغییر در نشست مشترک با شورای نظامی، پیشنهاد تشکیل شورایی با حضور هشت چهره غیرنظامی و هفت نظامی را داده و در مقابل نیز شورای نظامی پیشنهاد تشکیل شورایی متشکل از 10 نفر و با حضور هفت نظامی را دادند.

در همین رابطه دو طرف توافق کردند درخصوص تعداد اعضای شورای انتقالی و نسبت حضور نمایندگان دو طرف، رایزنی کرده و یکشنبه نظرات نهایی خود را اعلام کنند.

پیش تر سخنگوی هیات نیروهای آزادی و تغییر سودان گفته بود که امکان دستیابی به یک توافق به شورای نظامی انتقالی نزدیک است.

جمعه گذشته هزاران نفر از مردم سودان در برابر مقر فرماندهی ارتش در پایتخت این کشور تحصن و از شورای نظامی خواستند تا قدرت را به غیرنظامیان انتقال دهد.

در پی اعتراض های مردمی در سودان که بیش از چهار ماه ادامه داشت، سرانجام ارتش این کشور در تاریخ 22 فروردین با صدور بیانیه ای برکناری البشیر را پس از 30 سال حکومت، تأیید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه ممنوعیت رفت و آمد را در این کشور اعلام کرد.

این شورا هشت عضو دارد که شش نفر آنها از افسران ارتش، دو نفر متعلق به نیروهای پلیس و یک تن نیز مربوط به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی سودان است.

در بیانیه 22 فروردین ماه مقرر شد؛ شورای نظامی انتقالی به ریاست 'عوض بن عوف' وزیر دفاع به مدت دو سال زمام امور را در دست گیرد.

اما 'بن عوف' یک روز پس از سمت خود کناره گیری کرد و 'عبدالرحمن البرهان' برای این منصب تعیین شد.

شورای نظامی انتقالی سودان 9 عضو دارد که 6 نفر آنها از افسران ارتش،2 نفر متعلق به نیروهای پلیس و یک تن نیز مربوط به دستگاه اطلاعاتی و امنیتی سودان است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها