کوه یخ آخرین سفر پامپئو به عراق سر از آب درآورد

کوه یخ آخرین سفر پامپئو به عراق سر از آب درآورد
دوشنبه 9 ارديبهشت 1398 - 20:52

در حالی که 4 ماه از آخرین سفر مایک پامپئو به عراق می‌گذرد، همچنان ناگفته‌های این سفر به کوه یخی شبیه است که کم کم سر از آب در می‌آورد.

العالم - عراق

به گزارش العالم درسفر دوره‌ای 5ماه پیش وزیر خارجه‌آمریکا به منطقه که در اواسط ژانویه امسال (دی‌ماه سال گذشته) صورت پذیرفت مایک پامپئو بصورت سرزده و ناگهانی بعد از اردن عازم عراق شد.

درحالی که طبق برنامه اعلامی، پامپئو بنا داشت بعد از اردن به امارات، قطر، مصر، سعودی و عمان برود و بزعم خود "اتحاد منطقه علیه ایران " را پیجویی کند اما فارغ از برنامه تعریف و تنظیم شده به عراق سفر کرد. این درحالی بود که ترامپ هم دقیقا دو هفته قبل از این سفر بشکلی سرزده و فقط درقالب حضوری سه ساعته و بدون اعلان قبلی به یکی از پایگاه‌های آمریکا در عراق رفته بود و شتابزده آنجا را ترک کرده بود. در این زمان رسانه‌ها تنها به پوشش سفر پامپئو با هدف اطمینان خاطر دادن به کشورهای مقصد از همراهی آمریکا با ایشان پس ازخروج از سوریه بسنده کردند و البته در خصوص سفر سرزده پامپئو به عراق به دیدار او با صالح، حلبوسی و عبدالمهدی و همچنین سربازان آمریکایی در عراق بشکلی کلی اشاره کردند.

به گزارش العالم و به‌نقل از یک منبع آگاه و نزدیک به این شبکه تلوزیونی، پامپئو در دیدار با اعضای سفارت آمریکا در عراق تاکید کرد: ما درعراق توانسته ایم ایران را کاملا محدود کنیم و فعالیت‌هایش را از نزدیک رصد کنیم و تحت کنترل قراردهیم. پامپئو همچنین تأکید کرد در سایه اقدامات ما در عراق ایران تحرکات سابقش در این کشور را ندارد و دستان جمهوری اسلامی در عراق بشکلی کامل بسته شده است.

در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه آمریکا، یکی از اعضای سفارت باقطع کلام او لب به اعتراض گشود و ضمن رد ادعاهای پامپئو از مشکلات امنیتی فراروی نیروهای آمریکایی در عراق سخن گفت؛ این عضو سفارت تاکید کرد نیروهای آمریکایی مستقر درسفارت در بغداد بقدری احساس ناامنی می‌کنند که حتی جسارت خروج از "منطقه سبز بغداد" را ندارند و این درحالی است که نیروهای ایرانی آزادانه و در امنیت کامل درجای جای عراق حاضرند، تردد می‌کنند و مشغول فعالیت هستند.

حضور وزیر خارجه ایران بهمراه هیاتی اقتصادی و تجاری در عراق دقیقاً چهار روز پس از سفر غیر منتظره پامپئو به بغداد و پیش از آن سفر مخفیانه ترامپ به این کشور حکایتی است روشن از جایگاه ایران درمیان مردم و مسئولین عراقی، مساله ای که با سفر رئیس جمهور ایران به عراق و امضای ده‌ها توافقنامه و سند همکاری مابین دو کشور تکمیل شد. نظر به عمق روابط دو کشور و علاقمندی مردم عراق به مردم و رهبری جمهوری اسلامی است که سفارت آمریکا در این کشور طی روزهای اخیر با انتشار مطلبی در فیسبوک خود کوشید تا در قالب ادعایی واهی و سراسر کذب چهره رهبری ایران را در میان مردم عراق مخدوش کند امری که با واکنش شدید ملت و مسئولین عراقی مواجه شد.

پربیننده ترین خبرها