خیز ترکیه برای تسلط بر شرق سوریه

خیز ترکیه برای تسلط بر شرق سوریه
چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398 - 13:18

پس از سفر یک گروه عشایری از شرق سوریه به ترکیه، منابع سوری می‌گویند، هدف این سفر تلاش برای ایجاد تشکیلات نظامی جدید در شرق سوریه با مشارکت ترکیه است.

العالم - ترکیه

«رامی الصالح» رئیس نهاد موسوم به «شورای اعلای قبایل و عشایر سوریه» به همراه یک هیئت در آنکارا با «فؤاد اوکتای» معاون «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که این دیدار در مجمع ریاست جمهوری و بدون حضور خبرنگاران انجام شد.

آناتولی اعلام کرد که الصالح در این دیدار، اوکتای را در جریان «فعالیت‌های این شورا در سوریه» قرار داده و از «تلاش‌هایی که ترکیه در راستای حفظ تمامیت اراضی سوریه انجام داده» قدردانی کرده است.

اوکتای نیز اعلام کرد که ترکیه به تلاشهای خود در منطقه بر اساس مفهوم «سوریه برای سوری‌ها» ادامه خواهد داد.

پایگاه خبری معارض «الحل» اما اعلام کرد که «هدف اصلی نشست، تمرکز بر سر تشکیل یک تشکیلات نظامی جدید برای آزادسازی دیرالزور از دست "نیروهای دموکراتیک سوریه" است».

نیروهای دموکراتیک سوریه که به اختصار «قَسَد» نامیده می‌شوند، گروهی از شبه‌نظامیان غالبا کُرد هستند که تحت‌الحمایه آمریکا قرار دارند و بخش اعظم شرق و شمال شرق سوریه در تسلط این نیروها قرار دارد.

الحل تأکید کرد که «قبایل و عشایر حاضر در این شورا، با عملیات احتمالی ترکیه علیه نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق فرات اعلام موافقت و حمایت کردند».

شورای مذکور روز گذشته در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که «رهبران گروههای استان دیرالزور در آنکارا، [مسئله] تشکیل ارتش واحد را بررسی کردند که وظیفه آزادسازی شهرشان را بر عهده خواهد داشت».

شورای اعلای قبایل و عشایر سوریه به عنوان یک گروه معارض سوری جدید، در جریان یک نشست که دسامبر گذشته در ریف «حلب» با حضور رهبران معارضان سوری برگزار شد، تشکیل گردید.

فارس

پربیننده ترین خبرها