جنگ عربستان در دو سال جان بیش از هزار نوزاد یمنی را گرفته است

جنگ عربستان در دو سال جان بیش از هزار نوزاد یمنی را گرفته است
شنبه 14 ارديبهشت 1398 - 15:28

شبکه اسکای نیوز گزارش داد، در دو بیمارستان مربوط به «سازمان پزشکان بدون مرز» در یمن، طی دوسال بیش از هزار کودک به دلیل پیامدهای ناشی از جنگ عربستان سعودی مرده‌اند.

العالم - یمن

در جریان جنگ یمن فقط در دو سال گذشته بیش از هزار نوزاد جان باخته‌اند.

بنابر گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز، در دو بیمارستان مربوط به پزشکان بدون مرز (MSF) در شهرهای «تعز» و «عبس» در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ شمار کودکانی که مرده‌اند، هزار و هجده نفر اعلام شده است و این در شرایطی است که خطر مرگ مادران این کودکان را هم تهدید می‌کند.

جنگ یمن شرایطی را ایجاد کرده است که امکان مرگ هزاران نوزاد دیگر هم وجود دارد. مادران این نوزادان تلاش می‌کنند تا فرزندان خود را به دیگر بیمارستان‌ها برسانند و یا اینکه تولد نوزادان در خانه‌ها امکان برخورداری مادر و کودک از کمک‌های موردنیاز را دشوار می‌کند.

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرده است که عواملی که باعث مرگ کودکان می‌شود شامل موارد زیر است:

-بسته شدن مسیرها و یا ایست‌ها بازرسی که باعث می‌شود تا درد زایمان مادران طولانی شود.

- در مناطق خط مقدم جنگ، مسیرها به بیمارستان‌ها مسدود است.

-افزایش بهای سوخت ناشی از بسته شدن مسیرها، امکان دسترسی مردم به بیمارستان را دشوار کرده است.

«کارولاین دوکارمه» رئیس پزشکان بدون مرز در شهر صنعا در این مورد به شبکه خبری اسکای‌نیوز گفته که فقط نوزادان از دست نرفته‌اند بلکه مادران هم در جریان زایمان جان باخته‌اند.

وی افزود: «ما شاهد این هستیم که شمار زیادی از مادران به دنبال مشکل دسترسی و یا دیر رسیدن به بیمارستان دچار خونریزی شدید شده‌اند و در چنین حالتی، دیر است که زندگی آنها را نجات دهیم. نوزادان دچار مشکل هستند اما مادران هم مسئله‌ دارند. ما نمی‌توانیم رقم دقیق زنان باردار را که دچار این مشکلات شده‌اند را مشخص کنیم.»

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده اما نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در طول این چند سال در مقابل آن ایستادگی کرده‌اند.

علاوه بر حملات سنگین نیروهای ائتلاف سعودی، محاصره شهرهای مختلف یمن و ممانعت از دسترسی شهروندان یمنی به آب تمیز و بهداشتی، دارو، خوراک و.. باعث ایجاد بیماریهای مختلفی مانند وبا و دیگر مشکلات کشنده در مناطق مختلف یمن شده است. سازمان ملل فاجعه یمن را بدترین فاجعه انسانی قرن حاضر خوانده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها