لوموند: ’اسرائیل’ در بدترین وضعیت در غزه قرار دارد

لوموند: ’اسرائیل’ در بدترین وضعیت در غزه قرار دارد
سه شنبه 17 ارديبهشت 1398 - 09:38

روزنامه لوموند چاپ فرانسه نوشت: "اسرائیل" در روزهای پایانی این هفته بهای نادیده گرفتن بدیهی ترین مسائل را می پردازد آنهم در شرایطی که به رغم ارتش قدرتمند، در مقابل گروه های فلسطینی در موضع ضعف قرار دارد.

العالم - فلسطین اشغالي

لوموند در سرمقاله امروز خود با سست خواندن توافق آتش بس در غزه بین رژیم اسرائیل و گروه های فلسطینی تصریح کرد که این توافق به خصوص پس از شهادت 23 غیر نظامی فلسطینی و هلاکت 4 اسرائیلی و شلیک حدود 690 موشک از غزه، چیزی را تغییر نمی دهد.

این روزنامه خاطرنشان می کند که کشته شدن این تعداد اسرائیلی از زمان جنگ تابستان 2014 بی سابقه است. در آن جنگ، 6 غیرنظامی اسرائیلی و 67 نظامی کشته شدند، بیش از 2200 فلسطینی نیز به شهادت رسیدند و این بدان معناست که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم پس از گذشت 5 سال دوباره خود را در مقابل تناقض های مدیریتی و امنیتی صرف در برخورد با مسأله غزه می بیند.

در این مقاله آمده است نحوه برخورد نتانیاهو با مسأله غزه به گونه ای است که نه می تواند وارد جنگی بدون پیروزی با غزه شود و نه تحمل صلح مورد توافق را دارد کما اینکه آتش بس سست و شکننده ای که صبح روز دوشنبه بین دو طرف برقرار شده است چیزی را عوض نمی کند؛ اگر چه فقط به "اسرائیل" اجازه می دهد محدودیت رفت و آمد در جنوب را لغو کرده و مدارس را بازگشایی کند.

لوموند در ادامه می نویسد: اسرائیلی هایی که دراین جنگ کشته شده اند در مناطق مختلفی بوده اند و آژیر خطر در سراسر جنوب (فلسطین اشغالی) لحظه ای قطع نمی شد، این در حالی است که گروه های فلسطینی هنوز از موشک های دوربرد خود استفاده نکرده اند و به واکنشی متناسب با سطح حمله "اسرائیل" بسنده کردند.

این روزنامه خاطرنشان می کند که ارتش "اسرائیل" به 350 هدف در غزه حمله کرد که تعدادی تأسیسات و ساختمان در مناطق مسکونی هم جزء این هدف ها بوده است؛ از جمله تصریح شده است که ستاد ارتش "اسرائیل"، دستور حمله به منازل تعدادی از فرماندهان مقاومت غزه را صادر کرده است؛ به طوری که دفتر سرتیپ توفیق ابو نعیم، رئیس نیروهای امنیت داخلی غزه دراین حمله ها ویران شد.

البته نکته ای که در اینجا در این مقاله مهم و مورد تأکید است این است که این رژیم سیاست ترور شخصیت ها را - که جناح راست افراطی این رژیم از ماه ها قبل خواستار از سرگیری آن بودند – دوباره آغاز می کند. در واقع حمله به خودروی حامد الخضری 34 ساله، پیام واضحی از این دست برای گروه های فلسطینی بود.

در جریان تعطیلات اخر هفته دو طرف بر شدت درگیری افزودند تا مبادا حریف، احساس قدرت کند.

پربیننده ترین خبرها