یک خبر چند خط تحلیل؛

زبان حال فرانسه: 'یک عمر سکوت کردی و زمانی که زبان گشودی سخن نامربوط گفتی'

زبان حال فرانسه: 'یک عمر سکوت کردی و زمانی که زبان گشودی سخن نامربوط گفتی'
چهارشنبه 18 ارديبهشت 1398 - 13:54

العالم _اروپا

خبر:

یک مقام مسئول در دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفت: انتظار نداریم تهران از اقداماتی سخن بگوید که توافق هسته ای را نقض می کند زیرا ما نیز در چنین حالتی ناچار خواهیم بود تحریم ها را طبق شروط مندرج در توافق بازگردانیم.

تحلیل:

  • ضرب المثلی (در زبان عربی) وجود دارد که بر اروپایی ها و در راس آن ها فرانسه صدق می کند، با این مضمون که: " یک عمر سکوت کردی و زمانی که زبان گشودی سخن نامربوط گفتی." تهران بیش از یک سال است که مورد تحریم های شدید دولت صهیونیست زده ی آمریکا قرار گرفته است اما از فرانسه و اروپا عملا اندک اعتراضی نشنیده ایم.
  • اگر فرانسه واقعا به توافق هسته ای متعهد بوده چرا بندهایش را اجرا نکرده است؟ فرانسه از سال 2015 در مقابل تعهد ایران به توافق هسته ای چه اقدامی در چارچوب این توافق به نفع ایران انجام داده است؟ آیا عملا سکوتی مرگبار را در قبال خروج آمریکا از توافق هسته ای و بازگرداندن تحریم های ظالمانه ضد ملت ایران اختیار نکرده است؟ آیا در قبال فرار شرکت های فرانسوی از ایران - پس از اولین تهدید آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها ضد ایران - سکوت نکرد؟
  • فرانسه امروز حتی قبل از سخنرانی رئیس جمهور و اعلام پاسخ ایران به نقض توافق هسته ای توسط آمریکا و طفره ی فرانسه و اروپا از اجرای بندهای مربوط به خودشان زبان به تهدید گشود اما آنگاه که طرف مقابل آمریکای قلدر باشد خبری از موضع گیری های "غیرت آمیز" اش در قبال توافقات و پیمان های بین المللی نیست.
  • آیا تدابیری که در توافق هسته ای ضد طرف نقض کننده ی توافق اندیشیده شده فقط شامل ایران می شود یا دیگر امضاکنندگان توافق را هم در بر می گیرد؟ اگر همه ی اعضا را در بر می گیرد پس وعده و وعیدهای فرانسه کجا بود زمانی که ترامپ توافق را لگد مال کرد و با اروپایی ها همچون برده های بی ارداه اش برخورد کرد.
  • شایسته بود فرانسه و همراهانش به ایران که همچنان متعهد به توافق هسته ای است حق می دادند در مقابل این همه حمله ی سنگین آمریکا و کوتاهی یک ساله ی اروپا از انجام تعهداتش، موضع قانونی وسیاسی لازم را اتخاذ کند تا دست کم اعتبار از دست رفته ی فرانسه واروپایی ها که جرئت نفس کشیدن در مقابل ترامپ را ندارند، بازگردانده شود.

پربیننده ترین خبرها