تخت‌روانچی: ایران یک سال شکیبایی کرد اما به عواید وعده‌داده‌شده دست نیافت

پنج‌شنبه 19 ارديبهشت 1398 - 08:16

نماینده ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه با پی‌بی‌اس، گفت: در طول یک سال گذشته، ایران شکیبایی فوق‌العاده‌ای به خرج داد تا نشان دهد که در اجرای توافق هسته‌ای صادق است اما متأسفانه به دلیل زورگویی ایالات متحده به نزدیک‌ترین متحدانش، ما به عواید اقتصادی وعده داده‌شده در برجام دست نیافتیم.

العالم- ایران/ سیاسی

مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: گزینه‌ای جز این برای ما نماند که اعلام کنیم که ظرف ۶۰ روز، اجرای بخش‌هایی از برجام را متوقف می‌کنیم. البته معتقدیم که پنجره دیپلماسی بسته نشده و ما آماده گفت‌وگو با شرکای خود در برجام هستیم و باید دید که نتیجه این مذاکرات چه خواهد شد.
وی افزود: شرکای ما یک سال وقت داشتند تا آنچه را ایالات متحده با برجام کرد، جبران کنند. اگر آن‌ها در دو ماه آینده هم این کار را نکنند، یعنی اراده سیاسی وجود ندارد و در آن صورت ما بر اساس منافع ملی خود عمل خواهیم کرد.

تخت روانچی در پاسخ به سؤالی درباره امکان دیدار ترامپ و روحانی گفت: ملاقات با کسی که بی‌ملاحظه یک توافق بین‌المللی را پاره کرد، هیچ فایده‌ای ندارد. این توافق فقط با ما نبود، توافقی بود با دیگر کشورها از جمله اتحادیه اروپا؛ اما دیدیم که ناگهان ترامپ آمد و اعلام کرد که به دلایل مختلف، به این دلیل که اوباما پایه‌گذار این توافق بوده، آن را دوست ندارد. چطور می‌توان به فردی که چنین بی‌ملاحظه رفتار می‌کند، اعتماد کرد؟
نماینده ایران در سازمان ملل درباره ادعای اینکه اقدام ایران به تندروهای امریکا بهانه می‌دهد ، اظهار داشت: تندروها، که وزیر خارجه ما به آن‌ها "گروه ب" می‌گوید، بی‌بی نتانیاهو، بولتون، بن‌زاید و بن‌سلمان، فارغ از اینکه ایران چه می‌کند، آنچه بتوانند را انجام می‌دهند، بنابراین اهمیتی ندارد که ما در قبال برجام چه می‌کنیم، هدف آن‌ها تحریک‌آفرینی، تشدید تنش و فراهم کردن زمینه برای جنگ با ایران است. ما مخالف راه‌انداختن جنگ علیه هرکسی هستیم، اما به هر قیمتی از خود دفاع خواهیم کرد.

پربیننده ترین خبرها