وزیر خارجه فلسطین:

آمریکا به دنبال تسلیم شدن فلسطینی ها است نه توافق صلح

آمریکا به دنبال تسلیم شدن فلسطینی ها است نه توافق صلح
جمعه 20 ارديبهشت 1398 - 10:54

ریاض المالکی روز جمعه با اشاره به طرح ضد فلسطینی موسوم به معامله قرن آمریکا، تاکید کرد که واشنگتن به دنبال وادار کردن فلسطینی ها به تسلیم در برابر رژیم صهیونیستی و نه برقراری توافق صلح میان آن هاست.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری رویترز، مالکی در نشست غیررسمی کشورهای عضو شورای امنیت سازمان تاکید کرد: تاکنون هیچ یک از اقدامات و طرح های آمریکا در فلسطین اشغالی نشانه ای از صلح میان دو طرف نداشته بلکه تنها برای تسلیم شدن فلسطینی ها در برابر صهیونیست ها انجام شده است.
نشست شورای امنیت برای بررسی مسئله ساخت شهرک سازی های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین با حضور جیسون گرینبلات نماینده آمریکا در خاورمیانه برگزار شد.
المالکی تصریح کرد: آمریکا درباره حل مسئله فلسطین پیشنهادهایی می دهد و سعی دارد با بهبود اوضاع اقتصادی فلسطینی ها آن ها را فریب بدهد تا در مقابل آن، دست از حقوق خود در سرزمین مادری شان و بازگشت به آن بردارند.
وی با بیان اینکه پیشنهادهای آمریکا در راستای راه حل تشکیل دو کشور نیست، افزود: شاید آمریکایی ها طرحی ارائه کنند که فلسطینی ها را غافلگیر کند اما فلسطینی ها زمانی به این طرح ها واکنش مثبت نشان می دهند که واشنگتن خواسته های فلسطینی ها را نادیده نگیرد، چشم خود را بر روی تجاوزات اسرائیل نبندد و به گفت و گوهایی که درباره صلح می شود، بی اعتنا نباشد.
گرینبلات نیز در این نشست گفت: طرح صلحی که ما ارائه خواهیم داد، واقعی و قابل اجراست اما نیاز دارد که دو طرف از یک سری مواضع خود عقب نشینی کنند.
شست ویژه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست کویت، اندونزی و آفریقای جنوبی درباره شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین برگزار شد.
از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اشغالی را اعلام کرد و قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی خواند، فلسطینی ها تلاش آمریکا برای سازش با صهیونیست ها را رد کردند.
این در حالی است که وزرات خارجه فلسطین روز گذشته (پنج شنبه) در بیانیه ای اعلام کرد: طرح صلح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا موسوم به معامله قرن تلاش برای قانونی کردن و تعمیق نظام آپارتاید در فلسطین اشغالی است.
طرح معامله قرن شامل انضمام کامل قدس به رژیم صهیونیستی، انضمام شهرک های موجود در کرانه باختری به این رژیم، نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تعیین منطقه 'ابودیس' به عنوان پایتخت کشور فلسطین است.
این طرح با واکنش شدید مسلمانان و فلسطینیان روبه رو شده و تنش و درگیری با نظامیان اسرائیلی را در فلسطین از جمله نوار غزه افزایش داده است.
بسیاری از تحلیلگران منطقه خاورمیانه نیز معتقدند، معامله قرن مانند دیگر توافق های صلح در ارتباط با فلسطین اشغالی پیش از تولد مرده است چرا که حقوق مردم مظلوم فلسطین در آن رعایت نشده و آنان با وجود گذشت 70 سال از اشغال، بر بازپس گیری حق خود تاکید دارند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها