عملیات نظامی ارتش سوریه به سوی ادلب + فیلم

شنبه 21 ارديبهشت 1398 - 14:59

یک کارشناس مسائل استراتژیک گفت: ارتش سوریه در روزهای گذشته دست به عملیات نظامی گام به گام زده است به عبارت دیگر بر اساس نتایجی که ممکن است به آزادسازی ادلب بی انجامد و سپس آغاز عملیات سیاسی پیش می رود.

العالم - سوریه

ترکی حسن کارشناس مسائل استراتژیک، در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم گفت: سوریه و متحدانش به مدت 8 ماه منتظر اجرای توافقنامه سوچی بین اردوغان و پوتین ماندند اما طرف ترک هیچ علاقه ای به اجرای این توافقنامه نشان نمی دهد و پیوسته وقت کشی کرده است لذا ارتش سوریه چاره ای ندارد جز این که خود برای بازپس گیری ادلب وارد عمل شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: تمام مناطقی که ارتش سوریه تاکنون در عملیات گام به گام خود آزاد کرده است شامل 12 روستا و مزرعه، تقریبا مهم هستند زیرا باعث قطع شدن مسیر ارتباطی بین حومه جنوب غربی ادلب با حومه شمال غربی حماه شده اند.

این کارشناس تصریح کرد که آزادسازی شهرک کفرنبوده به عنوان نقطه ارتباطی، دارای اهمیت است و ممکن است که عملیات بعدی برای آزادسازی ارتفاعات الزاویه از این منطقه شروع شود.

وی افزود فرماندهان این عملیات قصد دارند به منظور آزادسازی منطقه الهبیط و رسیدن به منطقه خان شیخون، پیشروی خود را به سمت شرق ادامه دهند.

ترکی حسن در ادامه گفت: شهرک قلعه المضیق نیز به دلیل استقرار جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی، از اهمیت بسیاری برخوردار است، در این منطقه همچنین 100 هزار شهروند ساکن هستند؛ این شهرک و دیگر شهرک ها بدون درگیری سقوط کردند. کما اینکه جبهه النصره دست به عملیات ضد حمله زد که با مقابله ارتش سوریه دفع شد.

سرگئی فوریبوف، از دیپلمات های سابق روسیه نیز خاطرنشان کرد که عملیات نظامی ارتش سوریه در ادلب، پاسخی به تجاوزهای اخیر "ارتش آزاد" و گروه تروریستی جبهه النصره به مواضع ارتش سوریه و پایگاه روسی حمیمیم بود.

فوریبوف گفت: شمار عناصر گروه موسوم به ارتش آزاد به 50 تا 60 هزار نفر می رسد؛ آنها فرماندهی واحد یا برنامه سیاسی مشخصی ندارند.

وی خاطرنشان کرد که گروه موسوم به ارتش آزاد حدود 30 پست نظامی مستقل دارد و بعید است بتواند به سمت راه حل سیاسی گرایش نشان دهد.

وی درباره هماهنگی روسیه وسوریه جدای از ترکیه، تصریح کرد که روس ها در عمل با ترک ها هماهنگ هستند اما در عین حال تضادهایی در مواضع آنها دیده می شود؛ ترک بیم آن دارند که ساکنان منطقه با فرار از مناطق درگیری به خصوص از منطقه خان شیوخ - که محل استقرار گروه های تروریستی هستند – به مرزهای ترکیه هجوم بیاورند.

وی افزود: ترکیه اگر واقعا نگران مهاجرت اهالی منطقه به سمت مرزهای خود است، باید از هر راهی که شده برای حل بحران تلاش کند.

وی خاطرنشان کرد که این مهاجرت در حال حاضر نیز رخ داده است اما ترک ها بیشتر نگران درگیری های شدید و خشونت بار در روزهای آینده هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها