ترامپ، جنگ تجاری با چین را کلید زد/ صدور فرمان افزایش ۳۰۰ میلیارد دلاری تعرفه بر کالاهای چینی

ترامپ، جنگ تجاری با چین را کلید زد/ صدور فرمان افزایش ۳۰۰ میلیارد دلاری تعرفه بر کالاهای چینی
شنبه 21 ارديبهشت 1398 - 14:08

پس از شکست مذاکرات تجاری واشنگتن با پکن، جنگ تجاری آمریکا با چین صبح امروز (شنبه 21 اردیبهشت 98) با اجرایی شدن دستور ترامپ برای افزایش ۳۰۰ میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای چینی آغاز شد.

العالم ـ آمریکا

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن با اشاره به اقدام ترامپ مبنی بر افزایش ۳۰۰ میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای چینی، با انتشار مطلبی در فضای مجاری نوشت: چین هم اعلام کرد که مقابله به مثل خواهد کرد. تحلیل گران آمریکایی معتقدند ترامپ به این عدم توافق به عنوان یک حربه مهم انتخاباتی نگاه می کند.
در عین حال دو طرف برای آرام کردن بازارهای جهانی اعلام کردند که گفتگوها را در آینده ادامه خواهند داد.
بنظر می رسد که تندتر شدن مواضع دو‌طرف دلیل اصلی این بن بست بوده است. آمریکا اخیرا در چندین عرصه مانند تولید موشکهای هسته ای میان برد، حضور شرکت چینی هواوی در پروژه های اینترنتی مخابراتی در اروپا و مباحث منطقه ای، چین را به تهدید و بی ثبات کردن دنیا متهم کرده است. روابط چین و آمریکا هیچگاه در چنین وضعیت شکننده ای نبوده است. پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سخنان تحریک آمیز و غیر دیپلماتیکی در چند روز پیش در لندن در حضور وزیرخارجه انگلیس اعلام نمود که بریتانیا باید در گسترش روابط خود با چین از جمله فرصت به شرکت هواوی در طرحهای مخابراتی خود تجدید نظر کند. وی به صراحت گفت: «آیا اگر مارگارت تاچر امروز نخست وزیر بریتانیا بود، اینگونه عمل می کرد؟ یا آنکه جلوی چین می ایستاد؟»

پربیننده ترین خبرها