الحوثی: خروج یک‌جانبه از بنادر نتیجه عدم اجرای توافق استکهلم است

الحوثی: خروج یک‌جانبه از بنادر نتیجه عدم اجرای توافق استکهلم است
شنبه 21 ارديبهشت 1398 - 12:26

عضو شورای عالی سیاسی یمن با اشاره به خروج یک‌جانبه انصارالله از سه بندر اصلی در غرب این کشور گفت که «دلیل این خروج یک‌جانبه مخالفت دشمن با اجرای توافق سوئد است».

العالم - یمن

سازمان ملل دیشب اعلام کرد که انصارالله در راستای تلاش برای اجرایی شدن توافق سوئد، به صورت یک‌جانبه از سه بندر کلیدی در غرب یمن خارج می‌شود.

به گزارش المسیره، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن امروز یکشنبه در درباره تصمیم انصارالله برای خروج یک‌جانبه از بنادر اصلی الحدیده گفت که «دلیل خروج یک‌جانبه ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله از بنادر استان الحدیده، مخالفت دشمنان آمریکایی،‌ انگلیسی، سعودی،‌ اماراتی و همپیمانان آنها با اجرای توافق سوئد است».

محمد علی الحوثی افزود: «خروج یک‌جانبه نشان می‌دهد که علت منع اجرای توافق سوئد، کشورهای عضو ائتلاف سعودی هستند».

وی با بیان اینکه «عملیات خروج از صبح امروز آغاز شده است»، افزود: دشمنان ما مانع تحقق صلح در یمن می‌شوند».

الحوثی در صفحه توئیتر خود، «شورای امنیت و سازمان ملل را مسئول کامل استمرار بدترین بحران انسانی یمن ناشی از محاصره این کشور و فرودگاه بین‌المللی صنعاء دانست.»

عضو شورای عالی سیاسی یمن از جامعه بین الملل خواست تا علیه کشورهای عضو ائتلاف متجاوز، تدابیری را اتخاذ کند؛ به ویژه اینکه اکنون ملت یمن، ارتش و رهبران آن با خروج یک‌جانبه از بنادر الحدیده اثبات کردند که حامی صلح در یمن هستند».

سازمان ملل دیشب گفت که انصارالله با خروج یک‌جانبه از سه بندر اصلی در غرب این کشور در تاریخ 11 تا 14 ماه می (21 تا 24 اردیبهشت) موافقت کرده و این گامی مطلوب برای اجرای مذاکرات سیاسی با هدف پایان جنگ در یمن است.

کمیته هماهنگی «استقرار مجدد» که ریاست آن را «مایکل لولیسگارد» بر عهده دارد جمعه‌شب در بیانیه خود اعلام کرد که انصارالله به صورت یک‌جانبه از بندر «الصلیف» ( ویژه نقل و انتقال دارو و مواد غذایی)، بندر نفتی «رأس‌عیسی» و بندر نفتی الحدیده به عنوان بندر اصلی کشور یمن عقب‌نشینی می‌کند که از صبح امروز وارد مرحله اجرا شد.

شهر استکهلم سوئد در تاریخ 15 آذر 1397 (شش دسامبر ۲۰۱۸) به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در تاریخ 13 دسامبر (22 آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان داد.

الحدیده در کنترل نیروهای انصار الله قرار دارد و نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در اطراف آن حضور دارند؛ این شهر تقریبا یکی از مهمترین مناطقی است که کمکها و واردات تجاری وارد یمن می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها