تحلیل روز/

ادلب و 'دفاع از مردم بی گناه'

ادلب و 'دفاع از مردم بی گناه'
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 11:18

از زمان آغاز عملیات ارتش سوریه در استان ادلب برای پاکسازی آخرین پایگاه گروههای تروریستی در شمال این کشور، تشکیلات موسوم به "ائتلاف ملی" که این روزها در میدان بی تحرک مانده و اغلب اعضای آن استعفا داده یا به حاشیه رانده شده اند از مقر خود در ترکیه خواهان توقف عملیات ارتش سوریه در ادلب شدند.

العالم - سوریه

با وجود دور بودن از میدان نبرد؛ ائتلاف تلاش های خود در این راستا را به بهانه مردم عادی و نجات آنها از این نزاع متمرکز کرده است تا شاید بتواند شائبه دفاع از جبهه النصره و القاعده و هیئت تحریر الشام را به نوعی از خود دور کند و این در حالی است که درد و رنج مردم سوریه چه آنهایی که تحت سلطه النصره زندگی می کنند و چه آنان که هر از چند گاهی مورد حملات موشکی النصره قرار می گیرند همچنان ادامه دارد، جبهه النصره که به اعتراف شخصیت های به اصطلاح مخالف سوری بیشترین سلاح سنگین و موشک و به اعتراف خالد محامید یکی از شخصیت های مخالف دولت سوریه، این گروه تروریستی سلاح شیمیایی نیز در اختیار دارد.

اما در خصوص وضعیت حومه شمالی حماه و تلاش ها برای متوقف کردن ارتش سوریه، "ائتلاف" جلساتی را با نمایندگان موسوم به "کشورهای دوست ملت سوریه" برگزار کرد. بر اساس منابع خبری گروههای معارض، در این جلسات در خصوص وضعیت ادلب و ضرورت توقف فوری عملیات ارتش سوریه در این منطقه به بهانه "هدف قرار گرفتن مردم عادی" و همچنین رساندن کمک های انسان دوستانه به نیازمندان بحث های مفصلی صورت گرفت.

در این زمینه دیما موسی نایب رئیس "ائتلاف" با اشاره به برگزاری جلسات با نمایندگان کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان بر تلاش برای متوقف کردن عملیات در حومه ادلب و حماه به بهانه هدف قرار گرفتن مردم عادی اشاره کرد، همانگونه که می بینید ماجرا را حمله به مردم عادی جلوه داده اند و به وجود طرف دیگری که همچنان به مواضع ارتش سوریه و ایضا مردم بی پناه حمله می کند هیچ اشاره ای نمی کنند.

از طرفی موسی و "ائتلاف" در خصوص هدف قرار گرفتن خمپاره ای بیمارستان های سقیلبیه و محرده و مصیاف به صورت مستمر در هفته ها و ماه های گذشته کاملا سکوت کرده و هیچ گاه حملات تروریست های النصره به شهر ها و روستاهای حومه شمالی حماه و جنوب ادلب و مناطق داخل حلب را به کلی فراموش کرده اند.

خلاصه امر اینکه ارتش سوریه عملیات نظامی ضد تروریست هایی که به عقب نشینی از "مناطق امن" در شمال حماه که در "توافق ادلب" تعیین شده آغاز کرده است."توافق ادلب" که قرار بود بر اساس آن تروریست ها از اواسط اکتوبر گذشته از "مناطق امن" عقب نشینی کنند، امری که نه تنها حاصل نشد بلکه بالعکس بدون کوچکترین محکومیت از سوی "ائتلاف" با حملات خمپاره ای به شهرها و روستاهای حومه شمالی حماه بارها این توافق را نقض کردند.

شمال غرب سوریه که شامل استان های ادلب و کمربند اطراف آن در چنگال هیئت تحریر الشام یا همان جبهه النصره سابق قرار دارد که تا سال 2016 تحت لوای القاعده فعالیت می کرد.

در کنار النصره گروههای تروریستی دیگری نیز در ادلب فعالیت می کنند که بعضی از آنها باعث نگرانی هایی در سطح بین المللی شده اند، مانند حزب اسلامی ترکستانی و گروهک حراس الدین که با جدایی از النصره ارتباط خود با القاعده را همچنان حفظ کرده اند. گرچه این گروه ها در یک منطقه فعال هستند اما رابطه ای بسیار پیچیده ای را با یکدیگر دارند، مثلا رهبران دو طرف در منابر علنی به یکدیگر می تازند اما اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد که حراس الدین در زمین تحریر الشام(النصره سابق) بازی می کند و به طور مستمر از النصره کمک های مادی دریافت می کند.

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها