افزایش حمایت از بایدن در قیاس با سایر نامزدهای دمکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

افزایش حمایت از بایدن در قیاس با سایر نامزدهای دمکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا
پنج‌شنبه 26 ارديبهشت 1398 - 07:34

به باور برخی از کارشناسان، تنها دلیل محبوبیت جو بایدن شناخته شده بودن او نیست.

العالم - آمریکا

نتایج نظرسنجی ماهانه رویترز و ایپسوس نشان می‌دهد میزان حمایت از نامزدی جو بایدن در قیاس با بیشتر نامزدهای دیگر حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ از زمان ورود او به این رقابت در اواخر آوریل حدود ۵ درصد افزایش یافته است.

براساس این نظرسنجی، ۲۹ درصد از دمکرات‌ها و مستقل‌ها می‌گویند در رقابت‌های ایالتی که اوایل سال آینده آغاز می‌شود به جو بایدن -- معاون باراک اوباما -- رأی خواهند داد. میزان حمایت از بایدن در نظرسنجی که اواخر آوریل و چند روز پیش از ورود او به رقابت‌ها انجام شد ۲۴ درصد بود.

میزان حمایت از او در میان تمام گروههای سنی به غیر از جوانان (۱۸ تا ۳۷ سال ) که برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت را ترجیح می دهند از سایر نامزدها بیشتر است.

به نوشته رویترز، جو بایدن -- ۷۶ ساله -- با وجود تردیدها در مورد سن و سیاست‌های میانه رو او به نسبت سایر نامزدهای حزب دمکرات در موقعیت بهتری قرار دارد.

او در عین حال در مورد لمس ناخواسته بدن زنان و نحوه برخوردش با آنیتا هیل، پروفسور رشته حقوق حدود سه دهه پیش مورد انتقاد قرار گرفته است.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد ۲۹ درصد از زنانی که خود را مستقل و یا رأی‌دهنده حزب دمکرات می‌دانند از بایدن حمایت می‌کنند و این رقم به نسبت نظرسنجی ماه گذشته ۴ درصد افزایش یافته است.

در میان رأی‌دهندگان دمکرات اکثریت افرادی که از سایر نامزدها حمایت می‌کنند گفته اند در صورت کناره‌گیری نامزد مورد نظر خود، از جو بایدن حمایت خواهند کرد.

یکی از کارشناسان موسسه نظرسنجی ایپسوس در این خصوص گفت: «این نشان می‌دهد در میان حامیان نامزدهای دیگر، مخالفت سرسختانه‌ای با جو بایدن وجود ندارد. در حال حاضر او موفق‌ترین نامزد دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری است.»

این نظرسنجی نشان می‌دهد حدود ۱۳ درصد از دمکرات‌ها از نامزدی برنی سندرز حمایت می‌کنند و میزان حمایت از نامزدهای دیگر حداکثر در حد ۶ درصد است.

به نظر می‌رسد هجده ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر آمریکایی‌ها نامزدی را برگزیده‌اند که بیش از سایرین شناخته شده است.

کمتر از ۲۰ درصد از رأی‌دهندگان دمکرات گفتند که سایر نامزدها را می‌شناسند؛ اما حدود ۸۴ درصد گفتند برنی سندرز و جو بایدن را می‌شناسند.

به باور برخی از کارشناسان، تنها دلیل محبوبیت جو بایدن شناخته شده بودن او نیست؛ چون در مواردی شناخت از یک نامزد می‌تواند به مخالفت با او بیانجامد.

نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس به شکل آنلاین و در روزهای ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت در سراسر آمریکا انجام شد. در آن بیش از هزار و ۱۳۰ رأی‌دهنده دمکرات و مستقل شرکت کردند و ضریب خطای آن حدود ۳ درصد است.

پربیننده ترین خبرها